söndag 11 april 2010

Nu är det kärlek i vassarna!

Jag var ute och hade min karppremiär i dag och det hängde även med ett spö för gädda. Morgonen var inte det vädret som man hade lovat, men solen kom lite senare och värmde gott. Efter ett par timmars gassande vaknade dammen till liv, gäddorna lekte och paddorna var också i gång med sina kärleksakter, jag hade till och linebites på karpspöna från paddorna!Här har vi en liten kille med sin stora fru, inte lätt att bemästra en sådan kärring om hon inte vill! Jag vill nog påstå att det rörde sig om 500 paddor som körte heta linjen i den lilla vassen inne i viken.
Jag hade ett par väldigt försiktiga nafs på mina deadbaits, men mer än så blev det inte, fast jag satt vid spöet och drog ut linan från klipset vid första bleep från larmet.
Så är det ibland, i morgon kanske dem hugger rejält, då jobbar jag!

Denna lilla wobblare hittade jag nertrampad i gräset och med lite nya ringer och krok, så har grabben en ny leksak till betesboxen. Den kan nog vara bra för lite större Abborre eller gäddsnipor?
Han var med ett par timmar under dagen och kastade med allt han ägde och hade, men det ville sig inte och sen var det hem till datorspelen igen.


Dessa små linclips går att köpa lösa och du kan använda dem på alla dina hemmagjorda indikatorer, allt du behöver är en liten muttra som håller den på plats från insidan av indikatorkroppen eller om du kan fixa en gänga var dem passar.
Dem berömda Kinderäggen blir fina Drop - off indikatorer, du delar dem och skruvar fast clipset i ena delen och i den andra delen fäster du din lina och sedan limmar du ihop delarna med snabblim.



Här lekte gäddorna och paddorna under dagen, jag provade med ett flötmete, dock utan resultat. Jag har hört flera som har fått utlekta gäddor i åarna och det går väldigt fort nu, det togs en gädda i Läckebyån på en liten Löja som var ängnad för en större Abborre.
Gäddan vägde 9 kilo + och togs på 0,12 mm lina. Bra jobbat! Jag börjar nog snart att lägga undan gäddprylarna och går över till mitt älskade karpfiske, det kan innebära att det blir lite färre inlägg på just denna blogg i framtiden, men vi får se hur det blir.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.