lördag 24 april 2010

I en Havsöringsfiskares betesask.

Just denna helg startar Havsöring Cup på Öland och dem verkar få bra väder för sitt fiske, detta fick mig till att kontakta Liljan, en öringfiskande kompis och bad om att få titta lite bland hans hemligheter. Naturen runt Ölandskusten har många skepnader, allt från soliga fina dagar med lågt vatten som här till kargheten, dem vindpinade stränderna, vraken, Trollskogen i norr och vetskapen om att det finns blanka silverfiskar inom kastavstånd är en speciell atmosfär.
Jag har varit där, jag har provat många gånger, men bara haft dem efter draget, stående mellan mina ben, jag har missat dem eller tappat dem, men aldrig fått en från Ölandskusten. Kanske något man borde ändra på till nästa år? Min största Havsöring ligger på beskedliga 3552 gram och den togs i en å, en fin nystigen fisk som föll för ett Toby drag i silver/blue.
Det karakteristiska med alla Havsöringsdragen är den slanka S - formen, dem läckra färgerna och lätta drag som är långtkastande med rätt utrustning.
Förut var det mest silver, grönt och blått som var bäst, men utvecklingen går hela tiden vidare och numera finns det alla möjliga färger, allt från skimrande till vit och till och med mattsvarta drag för Havsöringen.

Man har drag med ihåliga kroppar med rasselkulor och huggmarkeringspunkter, allt för att locka havets silver till hugg. Skulle det inte finnas en bestämt färg, så gör Liljan den själv med glitter och dessa drag får en otrolig effekt och resultaten kommer.


Man efterliknar hela tiden Havsöringens huvudföda som är Tobis, en liten långsmal fisk som finns längs våra kuster. Havsöringen tar även småsill och andra fiskar den kommer över och sen sandmask och borstmaskar.
Man fiskar av sträckan framför sig genom att börja en bit upp på land för att inte skrämma en eventuell fisk som står nära. Man kastar i solfjäderform och sen vadar man ut en bit och fortsätter, hela tiden försöker man hitta rätt drag och färg för dagen och fiskar koncentrerad hela tiden.



Här är tre stycken Havsöringar från östra sidan av Öland, rätt drag och rätt ställe är viktigt! Partier med stenar och leopardbotten var det finns en blandning av sand, grus och stenbotten med lite inblandning av tångruskor, är dem bästa ställen för Havsöringen.
Djupet spelar inget större roll, finns det föda, så är fisken där. Huggen är oftast stenhårda, men det finns även dem dagarna var Havsöringen bara följer efter ditt drag och smånafsar.
Nu är jag på väg till en städ och röjardag vid ett av mina karpvatten, det ska snyggas till lite efter vintern och 15.30 sitter jag framför burken och väntar på HV´s anstormning mot Gustav Vesslau´s kasse.
Det kan avgöras på Hovet i kväll och jag blir inte förvånad om det så händer, 15.30 på kanal 5 om du vill ha spänning, ståpäls, tåror och glädje. HV bjuder på allt detta i kväll och Petrasek bör visa upp sig, det är dags!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.