torsdag 15 april 2010

Gäddan efter leken.

Fisket efter gädda kanske inte känns så inspirerande efter leken bland hardcore fiskarna, men det finns faktiskt dem som jagar gäddan året runt och för dem kan lite uppdatering kanske vare värdefull? Det finns faktiskt gäddor i Svenska vatten som väger mer än 15 kilo utlekta, det är inget för mig, karpfisket tar över, men många fiskar gädda året runt. Alla metoder fungerar året runt och så även fiske med flavours och oljor. Du bör boosta dem lite extra då mycket försvinner snabbt ur betesfisken allt eftersom att vattentemperaturen stiger, så höj doseringen till 2 - 3 ml per betesfisk och resultaten kommer.
Du ska fortfarande mäska om du vill ha ett bra fiske och du kan räkna med andra arter under året. Jag vet att småfisken är i farten under den varma perioden och gäddan är inte långt efter. Bästa tid är tidig morgon och i skymningen, på djupt vatten går det bra mitt på dagen. Ska du nattfiska, så gör det inne på grundvattnet var småfisken ställer sig.

Det gäller att ha allting klart redan innan fisket börjar och det är än viktigare under fiska i varmt väder. Gäddan torkar snabbt i skinnet och måste hållas blöt den stunden den är uppe!
Jag brukade kolla lite på youtube, var en del svenska gäddfilmar förekommer och jag har slutad titta, jag blir så satans förbannad över hur en del behandlar en av våra största sportfiskar! Det MÅSTE bli en ändring på detta svineri!


Skriv upp dina notiser, vad du ser, fånger, missar, vad andra fånger, vikter, längd o s v. Skriv även ner vad du hör, men ta detta med en nypa salt, allt stämmer inte som du hör. Vet du om att det finns folk som sprider ett rykte om ett vatten, i syftet att andra ska göra provfisket åt dem! Otroligt smart eller svinaktigt?
Gå inte på dessa nitlotter, tala inte om för någon att du mäskar eller tänker fiska på en bestämt plats till helgen. 1 timme innan du kommer sitter en"kompis" där och jag skojar inte, kolla bara på vissa forum och se debatten!



Jag fiskar inte gädda under sommaren, då är det Karp som gäller. Här är dock ett väldigt gammalt undantag! Jag hade hört talas om en storgädda som tog alla dragen, fågelungar mm, ni känner igen historien och jag åkte dit till en liten damm utanför Nybro.
Efter en timmes fiske landades denna rangliga gädda som var över metern lång med vikten 7,2 kilo! Detta var det stora odjuret! Den hade en 3/0 trekrok i halsen och kunde inte svälja ett bete, därav den dåliga konditionen.
Henrik och jag lyckades att befria ankaret och fisken överlevde, men vad väger den i dag? Lever den fortfarande eller blev den kattmat den också?
HV 71 möter Djurgården på Hovet i kväll, det blir tufft, tight och blodigt, men jag tror på 3 - 2 till HV 71 och sen ökar vi och drar på oss guldhjälmarna på onsdag nästa vecka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.