måndag 19 april 2010

Storgädda - Satsa på sjöarna!

Det går fort ute i naturen nu, på bara ett par dagar har en hel del växter krypit fram från vintersömnen och Videbuskarna och Alträden står med skott. Tänk om det kunde vara samma fart på fisket, så är det inte och det känns som dem inte vet vilket ben dem ska stå på efter denna långa dvala.
Jag har funderad på varför killen i går inte fick mera än ett nafs var gäddan släppte betet direkt, men jag finner inget svar på detta, åndå jagade dem småfisk på flera ställen.Jag pratade med Bengt som hade spenderad hela dagen tillsammans med en kompis i en av åarna, man hade satsat på både gädda och abborre, men fisket var dåligt. En del gäddor blev det upp till 5,5 kilo, men sen var det stopp och abborren var det också dåligt med.
Det var definitivt sista gäddfisket för hans del i år och nu ska det fiskas karp, det var skönt att höra för jag började bli lite orolig för hans del. Han hade plockat fram ett spö för Regnbågsfiske och var i Rismåla och nu fiskade han abborre! - Men det rättade till sig och nu är han på rätt spår igen : - ))
En gammal sägen är att när dessa ser ut så här, så nappar Ålen! Jag är nog lite tveksam till detta åtminstone med den vattentemperatur som råder i mina trakter. Men vad vet jag, jag har inte satsat på Ål sedan slutet av 80 - talet och dem jag har fått på senare tid har tagit mina fishmealboilies som var ägnade för karpen.
Jag vet att det fortfarande råder ett förbud för Ålfiske med sportfiskeredskap i landet, men vilka vattendrag det gäller har jag ingen aning om och du som vill fiska efter Ål i sommar bedes kolla upp detta innan du börjar jakten på den stora Snakes som fortfarande smyger runt i våra vatten.
Ett tips är att du söker efter Ålen i mindre dammar som ligger så långt upp i vattensystemet som möjligt, finns det bara föda, så finns det grov Ål, men det kan vara långt mellan nappen.

Denna lilla indikator heter Strike Bobbin och säljs av Tacklebox i England, priset är 1,99 £ och det är överkomligt eller hur? Den är delbar och du kan lägga en tyngd i den ihåliga kroppen. Jag har använd dessa i många år, ända tillbaka till tiden var man fiskade Sutare mm och dem är klockrena.


Jag har filat till en blytyngd som ligger på 20 gram och den passar perfekt i denna Strike Bobbin och den gör sig bra som Drop - off indikator under gäddfisket med bottenmete. Pärlornas hala yta gör att den lätt sjunkar ner om gäddan går emot dig.
Dem kommer med en spunnen lina, men jag har bytt ut detta med en kulkedja, dels är det snyggare och kedjan ger även demn lite tyngd och Bobbinen blir inte lika fladdrande om det blåser.



Flötestrolling en tidig morgon i en ostkustså, spöet högt och baitrunnerfunktionen är på, man sitter där halvvaken med kaffet i näven och försöker att vakna. Ett par knyckar och man slår upp gluggarna och ser att flötet är borta, linan dras ut och man förbereder sig på den stora.
I krokningen tappar man gnistan lite och kan drilla en 4 kilos som tog din 400 grams Id och man blir lite besviken. Så är det numera i dem flesta av våra åar, visst det kommer upp en del fisk kring 9 - 10 kilossträcket, men därefter är det slut.
Jag tror på samma scen, fast i en sjö som har ett rykte med stora gäddor, man sitter på samma sätt, med samma grejor och båten är full av eletronik som ska visa oss vart den stora kan stå. Detta på grund av dem stora vattenytorna man befinner sig på, i en smal å finns det inte så många ställen vart dem kan gömma sig och alla fiskar på dessa ställen.
På sjön är det lite annorlunda, här krävs det stora kundskapar kring features, djup, grynnor, djuphålor, betesfiskens vandringar mm. Jag är dock övertygad om att skulle jag satsa stenhårt på bara gädda, så hittar ni inte mig i en å längre, utan det är sjöar som Allgunnen, Stora Hindsjön, Orranässjön, Törn och Uvasjön.
Alla vatten i min närhet med säkra bevis på fisk över 15 kilo och till och med fiskar över 19 kilo. Satsa på sjöarna om du ska ha en riktig stor gädda, det är långt mellan dem, men dem finns där!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.