fredag 16 april 2010

Lite spinnbeten för sommarfisket och sen Fordoljan.

Jag är ingen spinnfiskare, men det händer någon gång per år att jag får ett ryck. Jag visar bara en liten del av dem beten som jag har använd här. Jag fiskar inte med poppers, men jag har sett hur effektiva dem är längs en näckroskant. Jag håller mig till wobblare mm. Freddy Catwalk är en av dem bästa wobblare jag har provat, väldig fin gång och gäddorna älskar dem. jag tror att den finns i två storlekar och i en hel del bra färger. Kanske något för ditt sommarfiske?
Poppers är grabbens leksaker, men lilla Buster Nemo tycker jag och gäddorna om, när allt annat inte fungerara, då brukar denna korallormsfärgade saken ge fisk.

Salmo Fatso är en favorit och med sin goa gång och dem naturella färgerna, så har man ett bete som gäddan tar i tid och otid.


Likaså är det med Salmo Warrior och Skinner, igen naturliga färger och en förförisk gång som verken gädda eller abborre kan låte bli. Jag tycker att Salmos spinnbeten är robusta och tål en hel del stryk innan dem får någon skada. Jag vet att en del wobblare på marknaden har skedar som går av när betet träffer vattenytan och en del klara inte av hugget från gäddan och tänderna punkterar en del beten.
Jag skrev i dag om en dipp för karp på karpbloggen, det är en nyhet från Starbaits som heter TUNA MAX och doften är inte att leka med och jag tror att jag ska spara lite till test för olika rovfiskar. Detta får mig utsökt till att tänka på en liten härlig episod som hände för några år sedan. Jag var med en kompis och fiskade gädda och fram på dagen blev han hungrig och körde till närmsta McD - place för att hämta lite McDonalds food.
Han kom efter 20 minuter med 2 stycken Big Mac och kompajon, dricka och hela köret. - Har det vart nått? - Nej, svarade jag och vi satte oss och åt, efter sista coca - colaklistret har sjunkit ner var det dags för var sin cigg och en kopp kaffe.
Mitt i kaffe blev han illröd i huvudet och började skratta - Har du fått med dig oljan till bilen och han pekade på en flaska med namnet FORD - Nej, svarade jag det är en Pikeflavour och namnet är en förkortning! - Vadå, en förkortning? - Jo, FORD: Found On the Road Dead! och han flinade.
6 minuter senare kunde han inte hålla sig längre och var tvungen att lukta på innehållet. Jag kan inte om beskriva lätet som kom från hans mage, det finns inte på tangentbordet och under dem nästa 20 sekunderna pyntade han en fin Slånbuske med sallad, lökringar, hästmulor och vad fan dem hade stoppat i hans Big mac.
Det såg ut som en julgran, men sen vände vinden och det var bara för mig att börja leapfrogga med spöna! Sen denna dag har han inte varit i mina privatettiketerade burkar, jag brukar påminna honom och han skriker sluta varje gång. Bra krut i den burken och gäddan tycker om den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.