lördag 17 april 2010

Gör det enkelt och använd lite fantasi.

Ni är många som ställer frågor och det är bara bra, lite tips kan bara göra fisket bättre dem dagarna var det går trögt. Jag har fortfarande med mig ett spö för gädda et tag till när jag fiskar karp, man vet aldrig vad som viser sig och det är jo alltid ett bra tidsfördriv i väntan på karpen.Prologic har två stycken oljor som ger mycket gädda, dessa är Salmon Oil och Mackrel Oil. Egentligen är dem gjorda för karpfiske, men gäddorna har ett stort intresse i dessa dofter också och dem har räddad flera dagar var det har varit riktigt trögt fiske.
Varje flaska innehåller 300 ml och med tanke på att jag under den kalla årstiden bara använder 1 ml per fisk och ökar till 2 - 3 ml när det är lite varmare, så har du dem länge. Glöm inte att dessa fiskoljor härsknar och du ska bevara dem i kylskåpet mellan fiskepassen! Det finns flera oljor i denna range, men jag anser att dessa räcker gott, än så länge till mitt fiske.
Ett lite udda bete för en del är en stor fet Ålbit som du fiskar på en Kebab - rigg, du kanske inte får 10 runs per dag med detta bete, men när du får napp är det oftast större gäddor. Exakt vad det är i Ålen som gäddan tycker om vet jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att det feta köttet och blodet lockar fram dem.
Ibland flår jag Ålen och ibland fiskar jag den med skinnet på, oftast har jag skinnet på vid distansfiske. Denna köttklumpar kastar bra och du kommer ut en bra bit med dem, jag använder bitar som är upp till 10 centimeter länga och ibland marinerar jag dessa bitar i olja eller flavours över natten innan jag använder dem.

Det har varit en del frågor kring mitt flötmet och hur jag har det sittande på linan. Så som du ser på bilden har jag det alltid! 2 flötestopp över flötet, dessa kan gå sönder, men aldrig båda samtidigt. 5 mm beads som stoppar mot flötesstoppen och sen en run - bead med hake som är glidande och jag kan enkelt byta flöte om det skulle behövas, jag har aldrig flötet på linan under transporten till och från vattnet.
5 mm bead som stoppar flötet så det inte kommer i kontakt med mitt bly eller mina blyhagel och det eliminera att du skadar dina flöten under allt kastande. Vad som inte syns på bilden är ett kraftigt beteslås med lekande, det sitter i linänden och gör att jag enkelt kan byta wiretafsen och även plocka bort wiren när fisken är på mattan.
Du slipper att stå en tidig svinkall frostmorgon och knuta fast dina tackel och det ska gå fort att få ut spöna när jag kommer. Jag har inga hagel på min lina, dessa sitter på wiren var dem inte kan skada något, detta sätt att tackla sina spön på gör det väldigt smidigt att vara flexibel med flötesbyta, tackelbyta till mindre eller större krok mm och det går fort.


Det strömmar fortfarande ut en del vatten i sjöarnas små utlopp och Mörten som snart ska leka söker sig till dessa små strömmar. Fru Esox är aldrig långt borta, ibland är dem på plats långt före att Mörten anländer för sina lekprocedurer. Man ser oftast Mörten och du ser hur gäddorna jagar dem.
Men det kan vara så att du kommer lite tidigt och mörten inte har gått upp i dessa små bäckar än och ett bra tips är att du fiskar med livebaits utanför och har ett bottenmete ute med en doft. Använd strömdraget från bäcken till att sprida ditt doftmedel genom att blanda ut lite doftämnen i en flaska och pytsa ut lite i bäcken med jämna mellanrum. Det funkar kanonbra och inte bara för gädda, du kan göra så för Karpen med!



Efter leken är gäddan hungrig och helgalen, den hugger på det mesta och här hann jag inte lyfta upp betet från ytan för att kasta om. Visserligen ännu en snipa, men det är en otrolig skillnad på aktiviteten hos gäddan nu och för ett par veckor sedan.
Då var fisket segt och trögt, nu är det stor skillnad! Tänk på att dem större gäddorna lekar sist, så det kan finnas en chans för en riktig krokodil fortfarande som har rommen kvar. Det är även bättre fart i gäddorna nu efter att den har slängt rommen och dem fightas som stuckna grisar.
I eftermiddag är det dags för nästa drabbning mellan DIF och HV 71, tyvärr förlorade HV med 4 - 3 på Hovet. Det var länge sedan jag såg HV spela en så dålig hockey, ändå fick man in 3 mål! Sämre spel kan det inte bli och det kan bara bli bättre, vilket vi får se 15.30 på kanal 5.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.