fredag 9 april 2010

Pike Challenge 2010!

Det blir inte så mycket denna gång, men du har en tävling som du kan deltaga i och vi tittar på en ny baitrunnerrulle från Shimanostallet, ett par återblickar och så har öringen börjat nappa längs våra kustar.
Till helgen skulle jag ha varit med Axelsson och fiskat gädda i Läckebyån, men det verkar gå i stöpet på grund av en båtvagn som inte funkar. Så jag står i kvalet om jag ska fiska karp eller satsa på en gädda den kommande helgen.Du hittar all information kring denna tävling på http://www.pikechallenge.com/ och jag kan bara önska dig skitfiske. Själv är jag inte mycket för dessa jippon, men jag vet att många gärna deltar.
Kanske svårt att se på denna bild, men allt går att plocka bort från mitt flötmetestackel. Flötet sitter i en hake, likaså mitt blyhagel som är ett jigghuvud och 2 - krokstacklet sitter i ett kraftigt beteslås. Du ser även att jag har flötesstopp under flötet och på det sättet kommer flötet aldrig i kontakt med blyet eller annat under kastet och dem skadas inte.

Ställ in din synliga indikator korrekt varje gång, den ska sitta under rullen vid den öppna bygeln och på detta sätt kan en gädda inte ta ditt bete utan att det syns och ditt larm aktiveras direkt det sker.
Ha spöna stående så du ser dem och ha volume högt så du hör vad som sker, genom detta räddar vi många gäddor. Använd en färg på dina synliga indikatorer som syns bra i högt gräs, buskage mm och var med på minsta bleep från dina larm.


Sportfiskecenter i Kalmar har nu dessa fina baitrunnerrullar för 1799 kronor, mycket fina rullar med en otrolig fin gång och en massa finesser, såpass många att jag inte orkar skriva alla! Mycket bra rullar för allt gäddmete och annat tyngre fiske till ett bra pris.



Havsöringen verkar ha kommit i gång på Öland och Smålandskusten, flera fina fiskar både blanka och färgade har landads. Så är du sugen på en fin fight i fin miljö, så är det bara att dra på dig vadarbyxorna, lägg håven på nacken och prova med små silvriga eller blåa drag.
Fiska av kanten i solfjäderform innan du stiger ut i spadet, dem står oftast nära land och har du lite stenar, så kan dessa vara rätt ställe att få hugget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.