lördag 10 april 2010

Havsöring Cup 2010, dyra flöten och grabbens gummidjur!

Tävlingerna avlösar varann nu på vårkanten, Havsöring cupen på Öland drar till sig deltagare från hela Skandinavien under dessa två dagar. Vi tittar lite på dem två populäraste gäddflöten och jämför med egna hemmagjorda, sen har grabben min beställt gummidjur från USA, det stora landet i väst!All information kring tävlingen får du på http://www.havsoringcup.se/ 12.000 kronor till största Havsöring är inte helt fel och det finns massor av andra fina priser på prisbordet. Glöm inte att besöka Sportfiskecenter i Kalmar och komplettera dina drag innan tävlingen.
Man har så mycket drag i olika formar, färger och storlekar att väggarna snart rasar samman. Kaffet står på och du handlar i en mysig miljö till priser var alla kan vara med.
Drennan Piker till vänster och Drennan Zeppler till höger är dem mest sålda gäddflöten i Sverige. Fina flöten, men till vilket pris! 59 kronor stycket får du ge och en del resonera att det finns billigare, men du hittar knappt ett flöte för gäddmetet som kostar under 30 kronor. Skulle du hitta biligare flöten så är det oftast rena skiten som är shaibangtillverkad i något asiatiskt land och dem håller max en dag.
Jag ska inte sticka under stolen och säga att jag inte köper flöten, men det är bara i nödfall och för att kopiera dem. Flötespriserna har stuckit i vädret och det gäller alla Fox har alltid varit dyra, Prologic har legat hyfsad till, men det sägs att även dem kryper upp till 59 kronor inom kort.

Jag gör mina själva och finishen kanske inte är den bästa, men jag får dem som jag vill och dem blir väldigt hållbara. Jag har flöten som jag har använd i 10 år utan att dem har tagit skada av allt kastande mm.
En del kan hänga upp sig på hur dem ser ut, utseenden spelar ingen roll, ett flöte har i mina ögon fyra funktioner: Det ska vara känsligt, det ska klara att hålla uppe din betesfisk och det ska försvinna under ytan, samt vara stryktåligt!
Med lite Balsastav, lim, färg, båtlack, tube och lekanden kommer du långt och priset är under 5 kronor stycket med allt inräknad. Valet är ditt, antingen köper du ett flöte för 59 kronor eller så tillverkar du 10 för samma peng!



Grabben hittade detta bete i en amerikansk tidning och var såld på dem, det visade sig sen att dem fanns i en serie med 10 olika färger till priset 260 svenska kronor med allt inräknad och det är nog bra.
Frågan är om hur länge dem klara sig med tanke på gäddans tänder. Ett sätt med Crappie och ett sätt med Sunfish är på väg och vi kommer till dem lite senare.


Hans favorit är fortfarande Salmo Slider i denna färg, men det kan snabb ändras om dem nya gummidjuren ger fisk. Han är snart 11 år gammal och tycker att ett bete ska vara snyggt, om det ger fisk spelar inte så stor roll!? Var man så i den åldern? Jag kommer inte ihåg det, det är så länge sen.
Nu ska jag bara svälja en kopp kaffe och sen dra vi ut och fiskar lite gädda under dagen. Han ska spinnfiska och jag ska som vanligt lägga ut lite döda med flavours, hur det går får vi se!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.