onsdag 14 april 2010

Har alla gäddor lekt i södra Sverige?

Man hör om utlekta gäddor både här och där, det verkar som om leken gick väldigt fort och jag har gått över till karpfisket nu. Jag kommer inte att fiska gädda igen förrän till hösten och då bara om karpfisket är dåligt, så vi får se hur det blir. Direkt efter leken är gäddan hungrig och tar det mesta som erbjuds i betesväg, dem minsta leker först och dem stora sist, så det kanske finns en chans för en riktig krokodil som fortfarande inte har lekt än?Se upp när dem hugar nära land eller nära båten, vattenytan exploderar och oftast har man för kort lina mellan fisken och spöet och man hinner knappt reagera innan fisken har slitit sig loss från krokarna. Ett tips är att du hela tiden följer ditt bete och har spötoppen lite högre när betet närmar sig land eller båten, sen gäller det att vara med och kunna ge lina i rätt sekund.
Våra åar här på ostkanten är fulla av gäddor i blandade storlekar och både live och deadbaits ger bra fiske efter leken, likaså är det med wobblare och störra skeddrag med en lugn gång typ Atom och Utö. Denna 8 - delade wobblare som jag har glömt namnet på är ett av dem bästa beten för både gädda och abborre, väldig ormliknande rörele och lite svävande.


Grabben fyller år i mitten av maj och redan nu har han spenderad alla pengar och bönat och bett om att få använda sina födelsedagspengar, och vad ska man göra? Man vet jo själv hur man en gång var. Så det blir ytterligare ett gäng gummidjur och mindre Jerkbaits från USA och du ser vilka på bilderna ovan och under. Jag tror på båda dessa, frågan är hur länge till exempel The spotted Musky kommer att hålla sig hel efter ett gäng gåddor?

Denna modell finns dock både i gummi och i hårdplast och vi tog lite av varje för test och jag tror att dessa är ganska giftiga gäddbeten som fungera året runt.



Frågan är nu bara när dessa djur vaknar till liv, jag tror inte att det lär dröja så länge till innan man kan börja. Jag ska göra lite provfisken i mitten av maj och se vad som händer, det går jo bra att kombinera detta fiske med karpfiske.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.