tisdag 13 april 2010

Gädda på fluga!

Jag är inte flugfiskare, jag har provat en gång på 80 - talet var Dan Dellerfjord skulle lära mig detta fiskesätt och det slutade i vredesmod och att Dan fick hela utrustningen för en hundralapp! Värk i en vecka efter och man fick veta att man var klent byggt! - Jo du, så gick det med mitt flugfiske!
Vi övergick båda snabbt till metspöna igen och det gick som bekant lite bättre och någon värk uppstod inte i våra campingstolar. Aldrig verken före eller efter har det haglad så många svordomar över Rismåla göl som den dagen jag skulle lära mig flugfiskets konst!Jag kan dock väldigt enkelt sätta mig in i situationen att fiska med flugspö efter en större Blekingekrokodil som drar en runt i flytringen, hugget, det sakta förföriska knyckandet med dessa stora färgade vidunder till flugor. Känns väldigt roligt på något vis och jag förstår dem som håller på med denna sport.

Utbudet av flugor verkar vara minst sagt lika stort som på spinnfisket och det kommer nya kreationer varje år på marknaden.
Mest spännande måste ändå vara att göra sina egna flugor för diverse rovfiskar och sen uppleva känslan att man har något unikt asken. Många gör jo sina jerkbaits själva och det är nog likadant bland flugfiskeentusiasterna skulle jag tro.

Kan eller vill du inte knuta egna gäddflugor, kanske latheten eller värken stoppar dig, så kan du kontakta http://www.uglybugger.com/ där hittar du mycket för flugfiske av olika rovfiskar bland annat.
Beställ en katalog genom hemsidan och beställ sedan i lugn och ro dina flugor, gäddan finns i dem flesta vattendrag och det är bara att prova detta tillsynes roliga och spännande fiske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.