torsdag 1 mars 2012

Alla dessa småprylar.....

Man släpar med sig en ansenlig del grejer på sitt gäddfiske, framför allt om man metar sina gäddor, spinnfiskaren har det lite lättare med sin box.

Jag tänkte bara lite snabbt, gå genom en del småprylar, som man bör ha med sig ut, en del behöver man direkt i sitt fiske och andra vid senare tillfällen.

En sak är dock klar, den pryl du lämnar hemma, kommer du till 100 procent att sakna i ditt fiske, den kommer du att behöva och Satans lag har trätt i kraft! Jag har med mig hela kittet och sen klarar man sig och löser eventuella problem snabbt.
Stora blyhagel, är ett måste för allt floatledgering, flötmete och till en viss del även Free lining, det är dessa du stramar upp din lina mot.
Mindre blyhagel, har du för att finjustera flöten eller presentera en pop - up fisk över gräsbotten eller annan växtlighet.

Du balanserar bete med dessa och ett tips är, att ha dem i en ask, var du ser vilka storlekar du har. Skriv på vad det är för vikt på respektive blyhagel.
Små korta plast bommer, som dessa använder jag som anti - tangle booms vid bottenmete med stora blysänken, bommen förhindrar riggen att trassla sig i kastet.
Kulbly i olika vikter, är till för flötmete, flötestrolling och till en viss del även för Sink and Draw på djupare vatten, ha dem i en ask, så du ser vilka vikter, du har till ditt förfogande.
Deadbait clips, ett måste för Free lining av större beten, som typ Makrill och stora Sillar som ska kastas långt.
Jag har alltid ett beteslås i änden av mina huvudlinor och det är oftast dessa från Darts i Malmö eller så använder jag Berkley Mahons beteslås i storlek 8.

Det går så fort att komma igång på morgonen och det är så lätt att koppla bort spö, flöte mm från en bongstyrig gäddan som dansar runt på mattan.
Flötesstopp av silicone finns i flera utföranden och dessa stoppar ditt flöte på det önskade djupet. Jag använder även mindre, så kallade Pilotflöten, som sitter över mina flötesstopp.

Dessa visar mig vart gäddan går, om jag skulle ha missat hugget på flötmetet. Dessa ligger på ytan och vandra sakta i samma väg, som gäddan går med betet.
Flytkraft av olika slag för att kunna poppa upp minan betesfiskar, det kan vara en bit sittdyna eller andra foammaterialer eller ringar, som jag använder vid bottenmete med livebaits.
Stopp för mina Kebab riggar eller som stopp för att hålla en halv Sill på en rigg finns också med bland alla småprylar.

Dessa är från olika använda brandsläckare och du kan få dessa på den lokala brandstationen eller hitta dem på räddningstjänsten övningsfält.
Pärlor i olika storlekar, jag använder 3, 5 och 8 mm storlek till allt mitt gäddfiske, från flötmete till bottenmete.
Ledgerbeads använder jag alltid på mina flötmetespön, det gör det lättare att byta flöte eller ta bort dem under transporten till och från vattnet, du ser dem här på dessa flöten.
Run - rings med hake, är till för bottenmete med större blysänken, din lina glider väldigt lätt genom dessa, se även till, att du har pärlor, som har större diameter, än hållet i run - ringen.
En skruvmejsel sats, du vet aldrig när din rulle lägger av och med dessa kan du, förhoppningsvis åtgärda felet. Se till att du har både vanliga mejslar och stjärnmejslar med dig, både kan behövas för att fixa en rulle.
En bra och fintandad fil eller ett Diamantbryne, är ett måste, om du får en slö krok och det går att fila/putsa till en krokspets väldigt bra, om du skulle fastna i något och vika spetsen.
Mina lekanden är Darts eller Kordas i storlek 8, båda roterar bra och de är starka, jag har aldrig varit med om, att dessa två typer har gått sönder.
Paljetter är väldigt billiga i inköp och du får tusentals för 20 spänn, de fungerar mycket bra, som baitsavers och de finns i många färger, som med sina blänk kan och vill, locka fram gäddan till hugg.
Tvinnar du dina tackel, så behöver du en twindling stick och den kan du göra av en träpinne och en gardinhake, som är visat här.
Crimpar du dina tackel, så behöver du en avbitartång, för att nypa ihop wirelåsen och även för att klippa wiren, så klart.
Kordas Shok Beads kommer i ett 15 - pack och dessa beads är perfekta för, att dels skydda dina knutar och dels, som stopp mot dina run - rings. Som du ser här, så drar du dem över lekandet eller ditt beteslås och knuten skyddas mot stenar mm.

De finns en halv miljon extra småprylar och dem kommer jag till vid ett senare tillfälle, just nu tog jag bara det mest väsentliga och det, som används mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.