tisdag 6 mars 2012

Snart är det dags för Pike Tournament i Kalmar sund!

I slutet av mars månad, går denna gäddfisketävling av stapeln och det brukar gå hett till bland flera hundrade deltagare, om jag är rätt informerad. Bra priser, var allt går till längsta gäddan, inte vikten!

Det innebär att din feta tolvkilos, kan få stryk av en slips på 8 kilo, som har 1 cm längre längd, onekligen lite att fundera över, innan du deltar i detta evenemang.

Man fiskar från båt och från land och spinnfiske, jerkfiske och mete är tillåtet och allt sker under två dagar. Jag personligen är inte intresserad av dessa tävlingar, jag har ingen båt och jag funderar ibland lite kring vad, som egentligen är effektivast under dessa race, mete eller jerk/spinnfiske?
Jag är ingen spinnfiskare, jag är lat av mig och det där med att stå en hel dag och dänga plastbeten. det är inget för mig.

Jag vet dock att dessa beten fungerar bra och jag har fortfarande alltid min lilla Buster Nemo med mig, man vet jo aldrig, vad som händer eller visar sig.
Den har räddat mig en och annan gång från att bli fisklös och jag svag tro att just dessa orange färger, retar upp gäddan en hel del och det utlöser hugget.

Om den retar gäddan till hugg eller om gäddan hugger instinktivt, det vet jag inte, men ibland kan man vid upprepade kast på samma ställe, plötsligt får ett fruktansvärt hugg och dagen är räddad.
Salmo Slider i samma färg, går också bra ibland, den har en bra rörelse vid bara att veva in den och du kan jerka den, om du så önskar.

Det finns också ett exemplar kvar av denna i väskan, resten har jag gjord mig av med, man är jo ingen spinn eller jerkfiskare, som sagt.
Vad väljer du och vad väljer gäddan? En väldig bra fråga, om man ska deltaga i en stor gäddfisketävling. Jag skulle nog i samråd med min medtävlande, prova både plastbeten och de mer naturella saker, som gäddan livnär sig på.

Sen vet jag inte om en tävling är något för mig, det blir stressigt, man far runt och letar efter fisk och det blir liksom aldrig de lugn och ro, som jag vill ha i mitt fiske. Jag är lite tveksam till om jag någonsin kommer att ställa upp, men man vet aldrig.
Än så länge håller jag mig till ett par turer ut med någon kompis båt, lugn och ro råder och jag fiskar i min egen takt och stressen finns inte på kartan.

Det är så jag vill ha det, inte en tävling med båtar farande runt och plastbeten, som flyger runt öronen på en, jag vill njuta under fisket. Lägga ut ett flöte, fundera lite och se det försvinna, det är det bästa!
Eller sitta i lugn och ro i stolen med kaffet i hand och bara njuta, samtidigt som några bottenmetade beten gör jobbet åt mig.

Se solen stiga eller gå ner, kanske kommer den där stora i gryningen eller i skymningen, kanske kommer den när det börjar bli mörkt?

Det har hänt förut att man har suttit en hel dag med 4 snipor och när man är på väg till sista spö, för att plocka ihop det, så kommer nappet från damen, man har väntat på, det är magiskt det där med fiske!
Konstbeten må vara bra, om man vill ha gäddor, men min långa erfarenhet säger mig, att det oftast blir en massa mindre fisk på dessa beten och dem är jag föga intresserad i att fånga.

Jag vill inte ha en massa smågäddor, det är bara onödigt att de tar mina beten, jag vill komma åt dem, som ligger över 5 kilossträcket, de som ger lite fight och kurva i spöna.

De små kan gärna hålla sig undan, men alla har de varit små och det gäller att ta hand om dessa små, så vi har en bra framtid med ett bra gäddbestånd, glöm aldrig det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.