lördag 17 mars 2012

Svar på din fråga Pontus!

Jag fick en fråga från Pontus i Åkersberga och det var hur långa, man behöver göra sina wirer för spinnfisket och vilka komponenter, som är bäst.

Jag tycker inte om att upprepa detta med jämna mellanrum, men då Pontus, är en helt ny besökare på bloggen, så ska jag självklart hjälpa honom och önska honom välkommen.
Nu till din fråga Pontus! Jag gör alla mina wirer med Drennan Seven Strand eller Middy Tec - Core, dock använder jag Seven Strand till kasttafsarna.

Jag gör dessa 60 - 70 cm långa och det kan tyckas långt, men jag lovar dig att en stor gädda, som hugger rakt bakifrån, fimpar en tafs på 50 cm med bete!

Så jag ökar mina wirer lite och har dem även till Overtraces, som du kan läsa om på bloggen. Bland komponenterna som jag använder, är det Drennans Wirelås eller Crimps, som de också kallas och det är storleken 28 - 40 lb, de finns i 50 - pack och passar perfekt till 28 lb wire.

Korda, Berkley, Darts m fl har bra lekanden i storlek 8 och de är bra och starka. Mina beteslås kommer från Berkley eller Darts i Malmö, då jag anser dessa, som de mest säkra och de starkaste på marknaden.
Då, du har ett 28 - 40 lb wirelås, så är det enkelt att föra wiren genom tre gånger och det gör det hela betydligt starkare och inget glider upp under ett bottennapp eller drillningen av en stor fisk.

Tro mig Pontus! Det händer, om du bara har wiren genom en gång! Så tre gånger genom, som visat på bilden och det håller i alla lägen!
Här en kastwire/overtrace ca 65 cm, som är dels låst med wirelås vid lekandet och tvinnat vid beteslåset! Jag tar med denna för att visa dig, att du kan tvinna Drennan Seven Strand wire.

Du ska bara värma wiren i ena änden, tills demn blir glödande och därefter blir den mjuk och väldigt enkelt att tvinna med en Twindling stick, som du kan hitta på bloggen.

Lycka till Pontus och ja, jag vill gärna ha lite bilder från dig, om du får något stort eller litet, det spelar ingen roll, du är välkommen med dina bilder och även ni andra ungdomar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.