onsdag 7 mars 2012

Flöten och Feeders.

Dina flöten är dyra och ömtåliga saker, det har nog de flesta märkt, som bedriver denna metod i jakten på gäddorna. Priser upp emot 60 - 70 kronor, gör att jag gör mina flesta flöten själv och det blir som man vill ha dem, till ett betydligt bättre pris.

Man skadar väldigt många flöten och det gäller att hålla efter dem, så snart man hittar en skada i lacken eller annat, fortsätter man att fiska med dem, suger de åt sig vatten och blir odugliga med tiden.

Jag tänkte ta lite kring detta underhållsarbete och även lite kring, hur du kan använda små Closed end feeders i din jakt på diverse rovfiskar. Det är inte bara mäsk, som man kan stoppa i dessa plastbehållare, inte på långa vägar!
En av grunderna till att dina flöten skadas, är att du inte har ett lagom avstånd mellan ditt flöte och dina blyhagel eller kulbly. Under kastet krockar dessa med varann och lacken på flötet tar skada och sen suger flötet till sig vatten.

Genom att använda de små flötesstoppen i silicone, så eliminerar du risken för denna krock mellan flöte och diverse bly och flötet håller betydligt längre, så använd dessa stopp och spara pengar!
Dina flöten skadas även under landningen på ytan, lacken spricker och färgen ramlar av eller som här, delar släpper från flötet. Vid alla skadar, så bör du ta bort flötet direkt och byta ut det mot ett nytt.

Lägg dem på tork hemma och lacka dem med båtlack eller annan tålig lack, tejpa dina flöten och spraya dem med en bra och synlig färg och det blir som nya igen.
Den färgen som jag använder heter Plasti - kote och den torka väldigt snabbt och du kan lacka över denna färg inom 10 minuter.

Finishen blir bra och den fluoroserande färgen syns på långt håll, jag har den till alla mina flöten och även för huvuden på mina Drop - off indikators.
Det blir stor skillnad efter lite båtlack och en dusch med ny färg, dina flöten behöver inte vara perfekt målade, men de ska vara vattentäta, synas bra och försvinna från ytan, när du mest av allt, önskar det.
Orange färg är den färgen, som syns bäst i dem flesta förhållanden, här ligger det ett ledgerfloat och visar mig om en gädda tar mitt bete.

Solen ligger på flötet och fast det bara sticker upp några centimeter, så syns det bra och jag ser vad som sker under ytan, något som är väldigt viktigt!
Jodå, du såg helt rätt, en tampong! Drennans små Closed end feeders, kommer med en längre plastlina som går genom dessa feeders och de håller även en mindre vikt.

Jag tar bort denna och i öglan monterar jag en safe - link och i denna link, en run - ring, det ger mig en trasselfri länk, med en kastvikt och gäddan känner inget motstånd.

Själva feedern sätter jag på linan och stoppar in en Tampong, som sedan doppas i en flavours eller en olja. Du kan även bara lägga Tampongen i det vatten, som finns i hinken från dina tinade betesfisk, det funkar också!

Nu har du en rigg liggande, som sprider doft under väldig lång tid och det känner gäddan, laken, gösen och även abborren, ålen och malen av och de kommer fram för att utforska det hela.
Har du bara tillgång till dessa Open end feeders, så fungerar dessa också på samma sätt, men du fyller den bara med Bomull istället och doppar den på samma sätt, som nämnts tidigare.

Använd tyngden från feedern för att nå ut en bit från land, montera en run - ring i lekande och du fiskar ditt bete glidande, utan motstånd för gäddan.

Enkelt och väldigt effektivt för alla Predatorer i vårt land och detta borde du prova och se effektiviteten med egna ögon, du blir förvånad, framför allt i strömmande vatten!
Mixa och blanda ihop dina flavours och oljor med en liten stavmixare, de finns billiga på Ikea och det blir bra. Blanda vad du vill och testa det, men skriv upp vad du blandar ihop, så du kan upprepa det i framtiden.

Blanda lite av dessa dipps med sjövatten i en liten behållare och lägg ner dina Tampong eller Bomulls försedda feeders i detta en stund, så de får suga till sig dessa härliga dofter.

Ut med dem på rätt plats och väntan kan börja, fast någon längre väntan brukar det inte bli med dessa tilltag. Det går oftast ganska fort för gäddan att få upp ett doftspår, som leder fram till ditt bete och sen till din matta.

Det blir inte bättre än så här om du vill ha en stor och långvarig doftspriddning, du har till och med en lina i Tampongen så du kan dra ut den vid hemfärden, Bomullet tar du ut med Peangen! Good luck this Spring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.