söndag 4 mars 2012

Nu räcker veckopengen till...

Det blir ganska många frågor från ungdomarna i vårt avlånga land och det är väldigt roligt, det mesta handlar om, att man tyvärr har ont om pengar och man vill ha bra, pålitliga saker för en billig peng.

Inte det lättaste i vår värld, men jag försöker så gott jag kan, denna gång var det ett flertal frågor kring linor och braids, vilket jag har varit inne på tidigare, men nu har det dykt upp en bättre braid för er till ett bra pris och jag blev själv väldigt förvånad över styrkan och nötningståligheten.
Jens Hermansson och jag med flera, har i flera år använd Fladen Fishings Braid, som var flytande och det med väldigt bra resultat.

Jag har bottenmetat med den, stalkingfiskat med den och använd den som snag - och chockleader under ungefär 3 års tid och aldrig haft några problem med denna lina.

Denna braid har varit lite varierande i tjockleken, men den har varit enormt stark och jag åtminstone, har aldrig haft ett linbrott eller andra problem, den bara funkar i nöd och lust.
Nu mina unga vänner, har Fladen tagit fram en sjunkande variant på denna braid, samma färg, samma pris, samma storlekar på spolarna, men man har bestämt sig och dimensionen är numera 0,26 mm hela vägen.

Jag läste att den skulle vara sjunkande och ha 6 gånger högre nötningstålighet än den flytande och jag var tvunget att testa detta.

Väl hemma, klippte jag av en bit på 20 cm och lade denna bit i akvariet och visst, så sjönk den till bottnen, efter ett tag. So far, so good!

Jag jämförde den flytande linans nötningstålighet med den nya sjunkande linan och resultatet är verkligen bra, ungefär 5 gånger mer slitage mot en tegelsten med 200 gram bly.

Det är den skillnaden jag fann mellan dessa två linor och jag vet att den gamla flytande braiden, har ändrats och ska vara lika nötningstålig den också numera, men det återstår att se med egna ögon!
Flerspråkig information och priset är fortfarande 169 kronor för 250 meter och 119 kronor för 100 meter och det är överkomligt för alla, som vill ha en bra och stark Braid för sitt fiske och den klarar betydligt högre  antal kilon än de 16, som det står på spolen!
Det följer även med en skiss över rekommenderade knutar för dessa linor och jag testade dem alla, för att se själv hur de håller och håller, det gör de!

Så det är bara att följa beskrivningen, om du inte redan kan dessa 4 knutar, öva tills du kan dem och använd dem med dessa linor.
Dessa Braids kan till en början kännas styva, men de blir mjukare efter ett tags användning, precis som alla andra Braids och lägger du spolen i en hink med vatten och låter den ligga där i 15 - 20 minuter, så lägger den sig väldigt fint på rullen, jämfört om du hade lagt på den torr.
Färgen är grågrön och som du ser, så lägger den sig väldigt fint på spolen även i torrt tillstånd, men det blir bättre, om du genomblötar linan innan i vatten.

Se till att du har lite mono i bottnen av din spole, innan du skarvar ihop linorna och använd en arbetshandske vid påläggningen av Braiden, så slipper du skärskadar.
Fladen Fishing har även en nylonlina, som är bra och stark, lite töjbarhet finns, men vad kan man begära för 50 kronor för dessa 1/4 lb spolar.

Denna lina är helt okay, om du bara byter eller vänder den efter ett par månaders fiske. Du får 1296 meter 0,30 mm (5,4 kg) 952 meter 0,35 mm (6,4 kg) och 792 meter 0,40 mm (8,2 kg) per spole för 50 spänn!

Det blir inte billigare och linan är inte så tokig, som många tror, jag använder den till isfisket efter Regnbåge i 0,22mm och till gäddan från isen i 0,40 mm och hittar inga fel.

Jag har även en spole med mig som reserv vid karpfisket i 0,30 - och 0,35 mm. Linan finns även i 0,22 mm och i 0,50 mm och du hittar alla dessa linor på ÖoB och nu räcker veckopengen till.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.