lördag 3 mars 2012

Håvskaft, säck och Pike tunnels.

Vi ska ta en titt på dessa tre viktiga saker, jag vet att många bara äger en håv och en säck och kanske en Pike tunnel. Visst det fungerar hyfsat, men ska du satsa hårt på gäddfiske och här tänker jag främst på mete i olika situationer, så bör du överväga dessa tre saker lite noga.

De gör din och gäddans tillvaro lite lättare och vi måste hela tiden se till, att gäddan trivs den korta tid, du har den i ditt fångenskap. Inlägget här är mest riktad för fiskaren, som jagar gäddan från land och båt med mete, men spinnfiskaren har också lite att ta del av detta.
Ett långt håvskaft är ett måste, om du fiskar från land. Fiskar du från båt, så är ett kort håvskaft att föredra, då det tar mindre plats i båten och ett kort håvskaft, är betydligt lättare att använda i båten, än ett långt sådan.

Det finns håvskaft, som man kan dela på mitten, det ser du till höger på bilden, dessa är att föredra, om du fiskar från både båt och land.

Kan du inte få tag på ett delbart håvskaft, så är det bara att få tag i ett av billigare modell och kapa ner det till önskad längd, du ser ett till vänster på bilden.

Det långa skaftet är gjord av en underdel från ett spö och är 6 ½ fot långt och det tillsamman med en 52 " håv, så räcker man ganska långt ut från land, vid fiske på lite besvärliga platser som typ vass mm.

Glöm inte att ha netsafe på dina skaft, de ökar flytkraften på håven om olyckan skulle vara framme! Du ser detta i toppen på det långa skaftet.
Man kan säcka sin gäddan, det är inget jag rekommenderar dig att göra. Men det kan uppstå situationer var du behöver göra det t ex vid ensamfiske mm. Men gör det bara i nödfall och gör det bara under en kort stund.

Gäddan mår inte bra av detta, det gör ingen fisk, men jag har märkt att gäddorna lugnar ner sig på ett par minuter och sen börjar de att stressa igen, så var snabb och håll tiden i säcken till ett minimum.
Om du har en säck med dig under ditt gäddfisket, så ska du se till att den har ett säkert lås för dragkedjan. Gäddan har en spetsig nos, som vill och kan pressa upp dragkedjan och fisken kan rymma ifrån dig.

På de säckar jag har och som inte har ett lås, så har jag löst det, genom ett par små nyckelringar och ett kraftigt beteslås. Här ser du hur det ser ut och fungerar, gäddan kan inte pressa upp dragkedjan.
Står du och ska köpa dig en ny säck, så se till att skaffa dig, en säck med en bra låsning av dragkedjan, de flesta säckar har dessa clips, som du ser på säcken till vänster, till höger ser du min lösning på problemet.

Se även till att säcken är stor och klarar en stor gädda. Säcken ska ha bra mesh som ger bra vattengenomströmning och en kraftigt dragkedja.
Jag har  2 Frigolitkulor i 60 mm ihopsatta på en kort bit lina och det finns ett clips, som gör att jag kan flytta dessa till olika säckar, om jag så önskar.

2 av dessa monteras i varje änden av säcken och det håller säcken med fisken uppe i vattnet och inget sjunker ner och lägger sig över fisken, vilket stressar den.

Se till att du har bra och starka linor i rätt längd på dina säckar och att de verkligen är fastknutna riktigt och inte lossnar.

Du behöver även en peg, för att fästa det hela i marken och jag har gjord mina i rostfritt stål, som har ett genomgående hål och i detta hål, sitter det en nyckelring, var linan till säcken är fastknuten.
Så här flyter min säck, allt lyfts upp från bottnen och fisken står stilla och stressar inte. Skulle min lina av någon tragiskt anledning går av, så flyter hela kittet fortfarande och jag får simma lite.

En säck utan dessa flytkroppar sjunker ner och fisken kan simma en bit med säcken och du hittar den inte igen och fisken är dödsdömt, så snälla skaffa er lite flytkroppar till era säckar.
Betydligt bättre, än en säck är dessa Pike Tunnels. Denna är från Steade - Fast, den är 160 cm lång, ingången är 50 x 50 cm och den har ett väldigt finmaskigt mesh i tunnlen och större mesh i öppningarna för att få ett bra vattenflöde genom tunnlen.

Man låser gavlarna genom att vrida dem några varv och sedan låser man fast gaveln, med 2 clips, så in med gäddan, snurra gaveln några var och clippa up det hela.

På varje gavel finns det 2 större D - rings och i dessa stoppar du i två banksticks och sträcker ut tunnlen och gäddan står stilla i denna.

Du kan även ha dessa tunnels från båt, allt du behöver göra är att knyta fast linor i D- ringarna och fästa dessa linor i båten, här är det väldigt viktigt att linorna är fastsatta ordentligt, så inte tunnlen med gäddan tappas, det vore en katastrof av stora mått.
Matta, håv, säck, verktyg och Pike tunnel, allt detta stoppar du i mattan här, som kommer från Big Fish Tackle, denna matta har kardborrelåsning och du kan använda mattan, som en weighsling.

De nyare modellerna av denna matta, har ett tryckt måttband på insidan och jag hoppas CVC kunde sy ditt en ficka för verktygen, det vore trevligt att se "Trumman" vid symaskinen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.