torsdag 15 mars 2012

Nu ligger det fast!

Jag satt i dag på jobbet och funderade lite över mitt gäddfiske och kom fram till, att det där med att prova hit och dit, det är över för ett tag. Jag har bestämt mig, att jag ska bara fiska efter gäddorna i Rismåla göl och det har jag gett mig fan på! 

De som känner mig rätt, vet vad detta innebär och sen får vi se hur lång tid, det ska ta mig innan jag lyckas att lura någon av de stora som käkar Regnbåge dagligen. Så lite planer har så smått börjat att komma fram och det mesta krafsas ner på papper för framtiden.
Det fiskas knappt efter gädda i sjön och det blir en och annan, som får upp en snipa under sitt fiske efter Regnbåge och mitt eget fiske och andras är exakt samma visa och jag vet att vi gör fel.

Det handlar om helt andra metoder och beten mm och det skall provas ut redan nu, när isen börjar förvinna. Ingen har någonsin mäskat, ingen har kört med stora beten, ingen har provat med Regnbåge, som bete eller seabaits mm i något större omfång.

Det lilla som har provats är sporadiskt och har bara skett under ett fåtal gånger med allt för långa mellanrum och från samma platser.Det ska bli lite ändringar här!
Ismetet, här är det samma visa, man fiskar på samma platser eller flyttar alldeles för lite och vi är bara 2, max tre som isfisker i gölen.

Vid ett napp är det fisk upp till max 5 kilo, som har kommit upp och jag vet att största gädda är 11,3 kilo som togs på en premiärdag för regnbågsfiske i början av 80 - talet, samt några 8 kilos som togs i en ryssja i en vik.

Det mesta som kommer upp är snipor och jag frågar alla jag träffar vid gölen, om deras gäddor har varit huggna, svaret är entydigt, nej det är de inte!

Nej, Kannibalismen finns där, men det är väldigt lite av den saken, så länge det finns fet fisk som Regnbåge i gölen. Ingen stor gädda tar en torr snipa om det finns simande fettresurser som simmar runt, så är det bara!
Jag tror på rätt beten och sen att Leapfrogga hela tiden, både från land och på isen. Max 1 timmes fiske och sen flyttar man första spö till en ny plats och fiskar av gölen på detta sätt.

För eller senare kommer man in i rätt område var dessa gäddor jagar eller har sina ståndplatser och då kan man börja att fiska på allvar.

Jag vet, jag har sett och jag har känt på dessa gäddor, en runt 9 kilo som släppte ett par decimeter från min håv, var fet som en gris och hade nacke, så blir så med en fet diet och de ska få fett, så det räcker. Jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.