söndag 11 mars 2012

Svar på era frågor.

Jag tar ett litet uppsamlingsheat kring en del frågor, som har legat ganska länge i min mejl, en bra blandning blev det och jag tycker det är både roligt och bra att ni ställer frågor, så fortsätt med det.

Glöm inte att ingen fråga är för dum eller för dålig, vet man inte eller är osäker, så måste man fråga sig fram, så bara dra iväg dina frågor och jag ska hjälpa dig, så gott jag kan.
Flera ville veta, vilken knut man knutar ihop två linor med, när man ska fiska med ett Paternoster - tackel. Du klipper av den längden av ditt önskade tafsmaterial och dimension och lägger ena änden av denna tafs mot din huvudlina.

Gör nu en större ögla av båda linorna och för båda änderna genom öglan 4 gånger, fukta med saliv och dra sakta åt knuten och trimma knuten. Du har nu gjord en 4 - turn Water knot och den knut glider aldrig isär!
Vilken knut är den bästa för Braids? Det finns flera bra knutar för Braids, men jag föredrar denna 5 - turn Grinner knot, som aldrig glider upp eller gör sönder, oavsett hur du bär dig åt.

För linan två gånger genom kroken eller lekandet mm och lägg linan dubbelt som visat, håll linorna med tumme och pekfinger och linda ner mot ex - vis kroken 5 gånger och stick in linänden genom dem båda linorna vid kroken.

Sedan ska linänden upp och in genom sista öglan, den du håller med tumme och pekfingret. Fukta hela knuten med saliv och dra ihop knuten sakta, så den lägger sig snyggt, därefter trimmar du knuten och din 5 - turn Grinner är klar!
Jag fick en fråga om man behöver skydd på sina larm om man har dem i sin väska? Ja, det tycker jag! Ta en titt på bilden, detta Fox larm är 8 år gammalt och skyddet likaså och jag tror, att du ser skillnaden mellan larmets finish jämfört med skyddets eller hur?

Klart man ska skaffa sig skydd, så fort man har råd med det och ett par extra batterier ger lite lugn i kroppen också, det finns inget värre än att sitta 2 mil från närmsta affär, utan batterier till larmet, kameran, fick - och pannlampan, så fixa detta innan du åker ut.
Jag fick frågan, om jag använder dessa låsbara bly för mitt fiske? Svaret är nej och om jag skulle använda dessa, så skulle jag montera dem på min wire och aldrig på min huvudlina.

Titta på kanterna och de styva platspinnarna, det är som gjord för att skada en lina och risken är stor för linbrott. Jag skulle inte använda dem, annat än i nödfall och då på wiren, inget annat!
Det finns flera wirer på marknaden, som går att knyta och en av de bästa, enligt min mening, är denna från Middy. Tec - core har bra färg, är betydligt starkare, än vad man lovar och ganska svår att kinka, den är så lätt att knyta och det håller!

Du kan beställa den direkt hos Middy International, kolla under deras Pike System range, var du hitta mycket bra grejer till gäddfisket.
Det är ganska många, som har börjat att använda Sill till sitt gäddfiske och det tilltalar mig mycket. Ungefär lika många, har märkt att Sillen är mjuk och lite skröplig och så är det.

Nu vill man ha tips för att Sillen inte ska kastas av i kastet och det ska ni få här. Jag vill dock bara säga att en del Sillar, är dåliga när man köper dem, dessa skär jag ber i bitar och mäskar med dem. De fina borde hålla bättre, men ni kanske kastar fört hårt eller har för styva spö eller rent av spö med fel aktion?

Hur eller hur, så kan nu knyta fast Sillen eller annat bete, med en tunnare lina och det ska du endast göra på den bakre kroken, som ska sitta i betesfiskens stjärtspole som visat. Ett par varv och ett par kärring knutar och sen trimma du änderna och det är klart för fiske vid horisontkanten!
Driftfisket har funnit intresse hos en del av er och det är glädjande, nu undrar man vilket typ av kikare, man behöver och mitt svar blir, en så liten som möjligt och min egen har 8 X 21 förstoring och det räcker gott.

Dessa kikare kan man hitta billigt och vill du ha en med bättre glas, större förstoring eller bättre ljus under kväll eller morgon, så får du betala därefter. Jag gav en 100 - lapp för min och det kan du nog också hitta dem för någonstans.

4 kommentarer:

  1. Ett lågpris tips, kolla Ö&B och alla andra lågpris varuhus.
    En 50 mm lins är bättre i alla lägen även om den är större, ska du inte drifta flötet till horisonten räcker 7 ggr förstoring. Ju mer förstoring desto stadigare måste man vara på handen.

    Ska du spana långa pass så kolla att det finns stativgänga på kikaren, en bankstick en 90 gradersvinkel och en adapter till stativgänga så har du ett stativ utan att öka vikt och utrustning nämvärt.

    SvaraRadera
  2. Den kommentaren tackar och bugar vi nog alla för. stort tack till solskensmetaren!

    SvaraRadera
  3. Det går inte att beställa från Middy om du inte är företagare. Vilka i Sverige säljer tec-core? Kom inte och säg att man skall köra med strike wire för den är ju tjock som en tamp och håller inte.

    SvaraRadera
  4. Athena fiske säljer Tec-core och jag använder Strike wire i 0,23 mm till allt mitt gäddfiske och den är 0,23 mm tjock och håller Martin.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.