torsdag 22 mars 2012

Leapfrogging. Ett effektivt sätt att hitta Gäddan i nya vatten!

Står du vid kanten av ett helt nytt vatten och inte har någon som helst information om din nya utmaning, så är Leapfrogging, den absolut bästa metoden för att relativt snabbt hitta gäddan.

Nu snackar jag alltså om fiske från land, har du tillgång till båt, är det betydligt lättare att hitta fisken genom exempelvis slowtrolling eller annan metod.

Innan du ska fiska bör du ta fram vad du vet om gäddans favoritställen, buskar, träd i vattnet mm och här kan du börja. Jag rekommenderar dig att ha 3 - 4 spö för detta letande och du bör prova olika metoder och beten under dagen.
Här en perfekt sträcka för Leapfrogging, den är nästan för perfekt, men så är det nu. Här kan du enkelt se dina indikatorer och höra dina larm.

Sprid ut dina spö med 20 - 25 meters mellanrum och fiska med olika beten och metoder, som jag nämnde, det visar sig ganska snabbt, om det finns gäddor och vilka beten de föredrar för dagen.
 Ungefär så här är ett lagom avstånd mellan dina spö och du kan enkelt ha koll på dem. Lägg ut alla dina spö och efter 30 - 60 minuter, flyttar du det första spö som du lade ut.

Ställ upp dina banksticks och lägg ut spöet framför det sista du lade ut och på det sättet, fortsätter du hela dagen, OM du inte redan har fastnat i ett par fiskar.
På detta sätt letar du och fiskar av en avsevärt sträcka under en dags fiske och du lär dig mycket om djup, växtlighet och bottenförhållanden och framför allt vart gäddan står. Ta med en kompis och dubbla sträckan!

Denna hittade en Sill under mitt ledgerfloat, en solig morgon i en mindre damm och det skulle visa sig att dammen, hade flera hyfsade gäddor och även att det var flera områden, var det var totalt fisktomt.
Skaffa dig en liten bok och skriv ner allt du fångar, platser, djup, väder, vind, beten, fångstidspunkt mm, det kommer dig till hjälp i framtiden.

Gäddan är ett vanedjur, som inte flyttar sig särskild mycket annat än under sök av föda, så har du hittat vart de står eller en ståndplats, så är fisket generellt ganska lätt, allt du behöver veta, är när de har sina huggperioder.
Här en sur, regnig dag i den lilla dammen, du ser att jag har en pod stående med två spö. Dessa spö fiskar på en ståndplats, var jag två gånger innan, hade missat krokningen på en större gädda.

Jag fiskar ofta med två spö på en ståndplats och med olika beten och olika oljor eller flavours. Gäddan på platsen, kan då välja vad den vill ha OM den är hungrig - Den var mätt denna dag!
Här ett annat ståndplats scenario, allt är identiskt, förutom mina beten och efter lite plock med betet på vänstre spö, som inte resulterade i ett take.

Så kom den på det andra spö efter 7 - 8 minuter och då gick det bra, Drop - off indikatorn drogs av linan och stack hon ut från Badplatsen med sitt byte, en halv Makrill.
Krokningen satt som en handske och här är hon, lite guldfärgat i den framstickande solens strålar, trind och fet, som sig brukar på våren.

Hon har inte varit uppe på 3 år och det är nog på hög tid att jag gör ett besök på hennes ståndplats, som är en väldig lite fördjupning på sandbottnen.

Då jag vet, behöver jag inte kolla vilket bete, hon togs på senast, det är jo över tre år sedan och det har hon glömt eller har hon det? Jodå, det har hon och det är nog fritt fram om hon finns kvar.
Det var lite om Leapfrogging, en suverän metod för alla vatten och landfiske, vatten som du inte känner till mm. Metoden är rolig och spännande, man tänder till lite varje gång, man flyttar ett spö, det blir liksom en ny chans.

Jag tycker du ska prova detta fiskesätt, du kommer att bli förvånad över vad du hittar på din väg runt dammen, gölen, sjön, längs med ån, Älven eller den lokala bäcken, som alla ignorerar, leta där!

Suprise, Suprise Mr. Pikehunter! Där i bäcken, kan det finnas en stor gäddan, som under alla år, bara har ätit och vuxit sig stor, i och med, att ingen fiskar där och den lever ostörd, tills du kommer!

Under tiden kan du prova med ett skeddrag eller annat konstbete, det är lite tidsfördriv om andan faller på, själv tar jag en kopp kaffe i stolen och funderar över livet eller nästa steg mot storgäddan. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.