torsdag 8 mars 2012

Abborren i våra kuståar, snart stiger dem igen.

Jag ska börja med att säga att fisket efter Abborre i våra kuståar, är inte som det var en gång i tiden och då menar jag åarna i min region, som rinner ut i Kalmar sund.

Vi är inte ens i närheten, långt därifrån, då kunde man bara gå ner med ett långspö och en burk med mask och ta hinkvis med fisk upp till 2 kilo! Den tiden är tyvärr över mina vänner!

Men det finns Abborrar, fast inte i samma mängd, men det finns enstaka väldigt stora exemplar, som varje år stiger upp från Kalmar sund för att leka och fylla buken med småfisk och det är dessa, jag har i tankarna.
Det mesta av mitt Abborrfiske, har skett i Ryssbyån eller Snärjebäcken, som den också kallas, man fiskade från land i de små bakvattnen eller längs med vasskanterna, var Abborren gärna ställer sig.

Metoderna var oftast ett lättare flötmete eller på senare tid, satt man bakom två quivertipspön och tittade på spötopparna, efter ett försiktigt napp på löjan eller vad man nu hade för bete.
Fisket är betydligt lättare från båt och man kommer åt överallt, man slapp dy från skosulan till halsen och flötet kunde placeras perfekt över det randiga stimmet, som stod och tryckte mot vassen.

Fisket kan dock bedrivas från land i dem flesta av våra åar, men du behöver vadarstövlar, stor försiktighet, ett längre teleskopiskt håvskaft och en bra stol med stora mudfeets.
För quiverfiske behöver du ett längre qiuvertipspö med utbytbara tips, så du kan variera tipparna efter strömmen och Abborrens, ibland försiktiga napp.

Tacklet är oftast ett paternostertackel med 100 - 150 cm tafs och en sänkestafs på 40 - 60 cm, enkelkrok i storlek 4 - 8 och som bete, är det oftast löjor som används, men jag kommer till flera bra beten om en stund.

Man fiskar oftast dessa spö stående högt på på ett par längre banksticks. Dels ser du nappen bättre, dels så får du mindre strömdrag i din lina och sen har du spöna nära dig och kan kroka direkt på nappen.
En bra och stabil håv med metallram och finmaskigt nät, är det bästa för detta fiske. Ett längre skaft som gör att du når fisken och glöm inte att ha ett netfloat på skaftet, det underlättar det hela.

Var försiktig med vart du sätter dina fötter, kanterna i åarna är mjuka och du kommer inte så nära vattenkanten, som man önskar och därav det långa håvskaftet.

Var försiktig och gå varsamt fram, många har ramlat i plurret genom årens lopp och det är en väldig otrevlig överraskning med ett par vadarstövlar, som är fulla av luft.
Jag föredrar flötmete om det inte är för strömt och jag använder oftast mindre hemmagjorda flöten som dessa, de klara ca 10 - 12 gram och det räcker gott och väl för detta fiske och det ger inte så värst mycket motstånd för Abborren.

Du gör dem enkelt av balsaträ, som finns i stavar och lite färg, samt båtfernissa. Lekandet monterar jag alltid i botten av mina flöten och det gör att jag kan byta flötet snabbt, om så skulle behövas.
Mina tackle för flötmetet är dessa med lite propellrar, färgglada pärlor och en spinnarkropp, tafsen är en tunn 15 lb wire från Drennan och sen en enkelkrok.

Jag använder detta tackel för alla fiskbeten, som jag kommer till senare, allt detta bling lockar i det strömmande vatten, oavsett vilket bete jag egentligen använder.
Här har du grunden till att jag använder en tunn wire, det finns gäddor i våra åar, året om och de håller sig framme och tar för sig ibland och jag vill inte fiska med en nylonlina, bland dessa 700 vassa gaddar.

Jag vet att folk oftast fiskar med nylonlina, för att det ger en bättre betespresentation, men jag har fångat min beskärda del av gåddor i åarna med krokar i käften och som värst, var det en 7 kilos gädda som hade, hör och häpna 6 stycken Kamasan B 980 sittande i käften. Snacka om piercing!
Det bästa betet är nog Löjor, men det är svårt att skaffa dessa vid denna tid, de brukar först gå upp i början av maj månad, men det är ett superbete för Abborren.
Levande mindre Mört är nästa steg på betesstegen, superbeten för Abborren och med lite tur, så kan du meta upp några i ån eller skaffa dem på annat vis.

Död Mört är inte så fel  heller, en stor Abborre tar gärna ett dött bete, som fiskas Sink and Draw genom ett bakvatten.

Vid allt fiske med betesfisk, ska du montera din krok i betesfiskens mun, Abborren tar alltid sitt byte framifrån!
Små Sillar eller Strömningar, är också bra beten, det bevisade Frank Hunold för flera år sedan i Hagbyån, var han vid ett par tillfällen lade ut ett spö med Sill efter gädda i en håla, under tiden han fiskade Braxen.

Om jag inte minns helt fel, så tog Frank två Abborrar på Sill och bottenmete och båda vägde över 2 kilo! Så glöm inte att ha med dig ett par mindre Sillar, man vet aldrig vad som kan hända med dessa väldoftande beten.
Abborren älskar räkor, doften, storleken och den ljusa färgen gör detta till ett bra bete och det framför allt när Abborren är trög.

Ett bra och lättillgängligt bete, som kan rädda din dag, jag får rätt ofta lite större Abborrar på räka, när jag pimplar Regnbåge, så det måste vara ett bra kallvattensbete.
Mask! Behöver jag säga mera, när det gäller Abborre, alla vet att detta bete, är ett av de bästa för Abborren. Hur många har inte startad sin karriär på en brygga med ett bambusspö, en röd/vitt kork och ett knippe mask på kroken?

Det funkar lika bra nu som då och ett gäng livliga Lövmaskar på en krok, kommer att ge dig napp, likaså ett par feta Daggmaskar, som ringlar runt på bottnen eller hänger under ditt flöte.
Röda maggots är också bra beten för Abborren, framför allt under tröga dagar. Kombinera dem gärna med vita maggots eller med ett par livliga Lövmaskar.

Det brukar kunna få Abborren till att nappa och du kan även få med lite friska småmörtar på köpet under tiden du fiskar och det är aldrig fel.

Vid fiske med maggots, räkor och mask, så bör du ha ett mindre flöte till dessa små beten eller fiska dessa beten på ett quiverspö, större flöten är endast till för betesfisk, dead or alive!
Ge Aborrefisket en chans nu till våren, det finns inte samma mängd Abborre i våra åar, men det finns grova exemplar som väntar på dig, vilket denna på drygt 2 kilo bevisar.

Den föll för en liten 6 cm stor Björkna, som fiskades levande under ett flöte, jag är övertygad om att vi har enstaka Abborrar i våra åar som väger mellan 2,5 - 3 kilo, det gäller bara att hitta dessa.

De finns ute i Kalmar sund och de går upp i våra åar och här är det lättare att hitta dem. OBS! I Läckebyån råder det totalt fiskeförbud, tills SK. Fiskpinnen har löst detta med markägerna och smyg inte upp i Hossmoåns mynning med båten! Lycka till med de randiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.