onsdag 14 mars 2012

Man börjar bli lite sugen på en riktig grisgädda.

Med tanke på att jag kan meta gädda i Rismåla göl, ett regnbågsvatten, var jag vet att det finns grov gäddan, så börjar suget komma för att testa.

Jag har 11 mindre regnbågar i frysen och det skulle mycket väl kunna locka en av dessa storheter till hugg. 

Suget kommer även på grund av jag inte alls, var så mycket på isen, som jag hade planerat och jag måste nog göra några försök.
Det var länge sedan jag ställde in några drop - offs och det börjar bli dags att prova lite efter gäddan igen.

Man kan jo alltid mäska lite försiktigt efter karpen, under tiden man väntar på ett drop på indikatorn eller slå två flugor i en smäll, genom att fiska både karp och gädda samtidigt.

Det har jag gjord många gånger förut och med bra framgång, så vi får se vad som hamnar i min Holdall under kvällen.
Det räcker med en mindre fisk, det är bara denna upplevelse jag vill komma åt, just att se indikatorn droppa ner lite, sen stiga och indikatorn ramlar av linan. Linan går ut, tankarna kring storleken mm.

Visst f-n är det spännande och framför allt i ett Regnbågsvatten, var det finns ett par riktigt stora, som jag har sett jaga och även känt på ett spö, för något år sedan.

Jag vet att de finns där, vi har fått flera Regnbågar över 2 kilo, som har varit huggna av dessa gäddor och det är bara att kolla bredden mellan tandraderna.

Det är då inser man att man sitter på en guldgruva, men det kräver tid och envishet och troligen ganska mycket flyttande av spöna, tills den dagen man hittar rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.