onsdag 29 februari 2012

Ballongparty ökar dina chanser för flera - och större gäddor!

Vilket påstående eller hur? Men så är det faktiskt och igen är detta riktad till er, som har ett båtförbud i sjön eller som inte har en baitboat o s v. Håll ut det finns andra saker man kan tillgå som, gäddfiskaren på landbacken!

Jag var inne på driftfiske med flöten och det fungerar väldigt bra, men dessa flöten är inte billiga och det finns en liten begränsning med ett flöte (ditt bete hänger en bit över bottnen hela tiden)

Ett väldigt effektivt och billigt sätt, att transportera ut sina beten på långa avstånd och både kunna flötmeta och även presentera ett bottenbete, är en vanlig ballong.

Det bästa med ballonger är, att de finns i bra färger och det är du, som bestämmer bärkraften genom mängden luft du blåser i dem, de är billiga och tar ingen plats, inte riktigt vad man kan säga om flöten eller hur?
De finns små ballonger för barnkalas i leksaksaffären och det är dessa du ska skaffa dig, ibland finns det även en pump med i dessa paket och vi andra slipper att ha din rökhosta drivande över sjön!

Ut över ballongerna, behöver du lite pappersgem och även dessa kostar inte många kronor och tar liten plats i utrustningen, sen är det bara att skrida till verket.
Blås upp din ballong i den önskade färgen och bedöm storleken efter vilken tyngd, den ska hålla uppe under transporten och här tänker jag på, vilket bottenbete du önskar placera ut på långt avstånd.
Sätt fast pappersgemet på detta sätt och därefter klämmer du fast din lina, så den sitter stadigt och inte släpper från gemet.
Jag brukar spara gamla jigghuvuden och har dessa som den tyngd, som jag sedan ska strama upp min lina emot.

Du måste använda en braid för detta och helst av allt en sjunkande sådan, men det går med en flytande och du får se till att blyet, i detta fall jigghuvudet, klarar av att hålla braiden så rakt till betet, som bara är möjligt.
Så här ser det ut när det driver iväg över ytan, det är nu bara att hänga dit din feta Makrill eller en stor Sill. Lägg ut ballongen försiktigt på ytan och låt vinden sköta färden mot gammalgäddan.

Du kommer att bli förvånad över hur lite vind, det ska till för att få en ballong till att driva, bäst är dock en bra bris, som kommer bakifrån.

Du låter ballongen driva ut med en öppen bygel, låt ballongen sköta arbete åt dig och när du är vid din tilltänkta plats, så gör du en knyck med spöet och ballongen driver nu iväg och ditt bete singlar mot bottnen.

Strama upp som mycket du kan och montera din Drop - of indikator under rullen och öppna bygeln, du bottenmetar nu på 145 meters avstånd med en Makrill i din sjö, var det är båtförbud....

Jag tror att du kommer att vara ensam om detta och du vet nog vem, som har fördelarna jämte han, som kommer 30 meter med sina deadbaits.
Vi kan även flötmeta med dessa små partyballonger, allt du behöver göra är att blåsa upp dem till rätt size, som passar efter din betesfisks storlek.

Genom detta kan du fiska med enorma beten, om du så önskar, det är bara att blåsa upp ballongen till rätt storlek.
Efter att du har blåst upp ballongen, så ska du klippa bort den tjocka ringen i munnstycket. Jag monterar mina ballonger i det det lösa gummit, som sitter precis efter knuten.

Jag använder alltid en ledgerbeads med hake på mina flötmetspön och ballongen fästs i denna hake och sen kan jag ställa in stoppknuten till önskat djup.
På med ett dead eller livebait and let the drift begin, det är så enkelt att bara lägga ut det hela på vattenytan och se det driva iväg mot nya hotspots.

När gäddan hugger, hoppar ballongen till och sedan dras gummit sönder och ballongen drar iväg fortare. Du vevar ifatt gäddan och ger den ett mäktigt mothugg och resten det kan du vid detta läge.
Ingen vind alls, men ballongen driver ändå ut eller i den riktning, som en svag vind blåser, det blir inte bättre än så här.

Du bestämmer allt från först början, storlek efter bete, driften, hur långt du vill komma, det är billigt och fruktansvärd effektivt. Det är ganska fränt att fiska med stenhårda ballonger, de smäller när gäddan hugger!
En bild från Vapnebäcksån i Orrefors, hade jag haft en ballong på drift, så hade jag till 120 procent landat den gäddan, som jagade längst upp i bilden, den tog jag en annan dag.

En annan metod är Mooning, som Slynan har börjat med, om det ger fisk vet jag inte, men kustbevakningen har visat ett visst intresse av hans metoder. Jag har inte sett det med egna ögon, men lovar att komma med bilder, om det ger bättre resultat än fiske med ballong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.