söndag 12 februari 2012

Floatledgering, bottenmete med flötet på ytan!

Floatledgering är den metoden, jag använder mest i mitt gäddfiske, utan tvekan och det är på grund av känsligheten och det tidiga varningssystemet, som med kombinationen av larmet, drop - off indikatorn och det känsliga flötet ger, det är oslagbart!

Du kan fiska på närhåll och på längre avstånd, och med betesfisken, antingen liggande på bottnen eller stående en bit över bottnen. 

Metoden är enkel och effektiv, flötena gör du enkelt själv av balsastavar, stavar av Furu eller tunnare plaströr, som jag kommer till.

En perfekt metod, om du har växtlighet nära land, då din lina ligger precis under ytan hela vägen till flötet och ett bättre set - up för Kebab - riggen, får du leta efter länge. Nu kör vi så det ryker!
Här ser du hela tacklingen och jag ska gå genom det, steg för steg. Du börjar med att trä på en 5 mm pärla på din huvudlina, därefter en ledgerbeads, som är en pärla med en hake, sen en 5 mm pärla till och slutligen ditt beteslås.

Flötet monterar du i ledgerpärlans hake och nu gör du en glidande stoppknut en bit ovanför alla dessa nämnda saker, jag kommer till hur du gör stoppknuten om en stund.
Igen skall du ha en over-trace, som är 15 - 20 cm längre, än ditt 2 - krokstackel, sätt ihop dessa två wirar och montera dem sedan i ditt beteslås, som sitter på huvudlinan.

Nu gäller det att loda upp djupet på den tilltänkte fiskeplatsen, när det är klart, drar du upp din stoppknut tills, du har det rätta djupet och sen lägger du till ca 60 - 70 cm. Du fiskar alltså lite djupare, än själva djupet på fiskeplatsen!

Grunden till detta, är att när du har lagt ut ditt bete, så stramar du upp linan och flötet vill omsider ställa sig lodrätt i vattnet och ditt bete och tackel, ligger utsträckt längs med bottnen. Jag visar det om en stund.
För långa avstånd kan du använda ett glidande bly, med då ska du veta, att flötet dras ner mot blyet, när gäddan tar ditt bete.

Har du bara så pass mycket blyhagel på wiren, att du kan strama upp din lina mot dessa hagel, så lägger flötet sig på ytan och vandra iväg vid ett napp.
Här en närbild på tacklet, som finns på bilden över, för att fiska på detta sätt, krävs det att du har ett större blysänke, som har en Eazi - glide ring monterad och ett par större 8 mm pärlor, som inte går genom Eazi - glide ringen.

Gäddan tycker inte om motstånd, när den tar ett dött bete, det går lättare att komma undan med mer motstånd, när man använder levande beten.
Jag gör dem flesta av mina flöten för detta fiske själv, jag gör dem mellan 20 - 35 cm långa och har tunna och kortare flöten för närhålls fiske, och längre och tjockare för längre distanser eller om det går vågor.

Måla hela flötet vit ett par gånger och sedan en röd topp som visat, montera en liten gardinögla i flötets botten och lacka dem sedan 3 - 5 gånger med båtlack, som ger en bra finish och gör dem hållbara.

Balsaträ i stavar, stavar av Furuträ eller tunnare plaströr, är perfekta material för flötes tillverkning. Vid användning av tunnare plaströr, så fyller jag upp rören med Frigolit, som ger bra flytkraft och har en liten bit balsaträ i varje ände, som jag i den nedre, skruvar fast den lilla gardinöglan.
Här ser du hur du ska göra din glidande stoppknut, jag hoppas att du ser hur du ska göra, om inte, så finns den i ett inlägg på bloggen, var jag visar den, steg för steg.

Använd mjuka materialer till stoppknuten, dessa glider lättare genom spöringarna, om du ska fiska på djupt vatten.
Här ligger betet på bottnen och flötet står perfekt i ytan, allt är klart och väntan på den stora kan börja. Du ska inte se mer av flötet än så här.
Din Drop - off indikator ska sitta tight mot din rulles undersida, som visat här och bygeln skall vara öppen, så gäddan kan ta lina, om den går ifrån dig.

På detta sätt får du en väldig tidig indikation på, att en gädda har tagit ditt bete, har du ett nappalarm kommer det att pipa i larmet direkt. Fiskar du utan nappalarn, så måste du hela tiden, ha koll på antingen flötet eller din indikator.

Detta är enormt viktigt! Gäddan kan svälja ett bete väldigt snabbt och både du och gäddan får stora problem och värst blir det för gäddan. Nappalarm är inte ett måste, men de hjälper till att rädda många gäddor varje år, så kan du köpa dig några nappalarm, så gör det.
Här har en gädda tagit mitt bete och flötet har lagt sig på ytan och larmet pep flera gånger. Om en gädda står på samma plats och du ser det här, så ska du kroka! Gäddan kan svälja betet på platsen och du är illa ute.

Oftast lägger flötet sig ner och sedan vandra det iväg över ytan tills du krokar gäddan. Det kan också vara så, att man fiskar precis på kanten mot djupare vatten och då går gäddan med betet i käften mot djupet och flötet dras omsider ner och försvinner.
Om det var denna, som var betestjuven vet jag inte, jag har tusentals foton att välja mellan, dock föll även denna gädda för floatledger metoden, som så många andra. Metoden är väldigt effektiv och den kan bedrivas överallt, dock inte i hårt strömmande vatten.

Jag tycker att du ska prova det vanliga bottenmetet, flötmetet och även floatledgering, du kommer ganska snabbt, att hitta vilken av dessa metoder, som fungerar bäst för dig och dina vatten. Det finns en massa små tricks och knep på vägen och de flesta hittar du på bloggen.
Eddie Turner (E.T. Tackle) ses här med sin andra över 40 lb, denna väger ca 18,3 kilo och den togs på flötestrolling, en metod, som jag återkommer till lite längre fram i vinter.

Än är det inte vår och jag hinner med flera bra metoder, innan det släpper. Flötestrolling, Bottombouncing, Sink and Draw, Black ball ledgering mm. Du har lite att se fram emot i väntan, på vårens ankomst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.