lördag 25 februari 2012

North Western Carbon Spod Rod 12´ 4 lb.

Beställda efter mina önskemål och de har servat mig sedan 1996 and still going strong! Hur många kilo Spodmix, dessa spön har transporterad ut eller hur många meter de har kastat under alla dessa år, är bara gåtor, som är svårlösta, men det är många.

Nu har jag bestämt att de ska få pensionera sig med lite fiske också och det, genom att jag har andra spodspön som jag använder. De fick sig en overhaul igår kväll och blev som nya igen nästan. 

Jag har använd dem till fiske ibland, när nöden har krävt det, första fisken på dem blev en gräskarp på 8 kilo.. ja, vad gör man, när fisken plötsligt bara dyker upp, jo man tar närmsta spöet och kränger på en brödbit....

Jag har även skickat hela Makrillar ut på avstånd, som man inte trodde var möjligt, jag har driftfiskat gädda på över 160 meter med dem och satt krokarna perfekt och jag har tjuvhållit både gäddor, ålar och en del mal med dem också, så dessa arbetshästar, vet vad mitt fiske handlar om.
12 fot långa med en testkurva på 4 lb, säger en del om styrkan i dessa spön, som inte på något vis är påkar av Guds nåde, det finns en bra, men snabb aktion, som både kastar långt och kan drilla fisk, om man tar det lite piano under drillningen.
North Western är ett gammalt märke, som tillverkade väldigt många fina spön som t ex Kevlite, carbon, och Dyneema och jag vet inte om de fortfarande är i farten.

Sportfiskecenter i Ljungby med Rikard Bengtsson i spetsen, tog hem dessa spön och jag vet att det såldes en del i landet, men det är som sagt ett bra tag sedan.
Enbenta ringar på toppdelen, fuji Hardloy tror jag det är. Lätta öglor ger en snabb tipaktion och dessa spön kastar hur långt som helst, det finns liksom ingen limits, för hur långt det kan gå.

Dessa spön besitter liksom Kevlite - och Dyneema rangen, en hidden Power Resorce, som är ut över det vanliga. Jag är inte klent byggt och jag var inte klent byggt 1996, men det tog ett tag att lära sig, att komprimerar dessa spön till fullo och få det mesta ut dem i kasten.
High built Epony Resin på alla öglor ger styrka och det håller i många år, innan det börjar att bli sprickor, jag hade bara en liten spricka efter alla år av hård abuse och det är väldigt bra och säger en del om kvaliteten.
Fuji 40 mm som första ring och sedan vidare upp till en 12 mm tipring, det ger långa kast med dem flesta spön, som har en bra ryggrad och den rätta sammansättning av fibern i klingan.
Spigottholk som på alla North Westernspöna, bra styrka och visst de slits med åren, men en carbonspray fixar detta enkelt.
Fuji reel seat i 24 mm klarar alla av marknadens Big pit rullar och bättre rullfästen får man nog leta efter, åtminstone på den tiden, var dessa spön byggdes.

Spöna handbyggdes i England av North Western och mitt pris för två identiska Carbon Spod Rods, var då 1800 kronor styck. Dyrt, men värd varenda krona och så även i dag!
Det är inga matchspön precis eller vad sägs om 23 mm över nedersta neoprenhandtaget, grova klingor som är lättare än man tror. Jag har moderna spön, som är betydligt tyngre än dessa och de har testkurvor runt 2 ½ - 3,0 lb, så utvecklingen har inte gått fram så värst mycket med på tanke på vikterna.
Jag vet inte om dessa spön går att få tag på idag eller om North Western existerar fortfarande, men kan du få tag i dessa spön till ett rimligt pris och med bra kondition, så ska du slå till.

Spöna är kraftiga, starka o s v, men de har enorma egenskaper, flexibilitet och användningsområdet: Spod, Spomb, marker, ål, gädda, driftfiske, tunga beten, trolling, malfiske, feature finding, unbreakable, you name it and they will cope, search and get on them!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.