onsdag 8 februari 2012

Lite flera svar på era frågor och lite tips på vägen.

Ganska kul, att ni ställer frågor, så ni inte köper katten i säcken, vilket kan bli dyrt med tiden. Jag tänker mest på elektroniska grejer, spön och rullar, dessa måste fungerar, om du ska lyckas på isen.

Vädret ska för en kort stund bli lite mildare och det gör att många dra iväg ut på isen i jakten på Gädda, Gös, Lake, Abborre och andra predatorer till helgen. Det gäller att passa på nu, när temperaturen är lite mer på vår sida.
Darts i Malmö säljer denna eminenta syrepump för ett pris av ca 200 kronor och den är en av de bästa jag har haft i mina ägor. 2 hastigheter, väldig låg batteriförbrukning och ett clips, som gör att den hänger på kanten av din beteshink.

Att det sen följer med en längre sladd, som du fäster i uttaget i bilens panel, gör inte saken sämre, du har levande beten, under hela resan till vattnet, under dagen och under hemresan, ett måste för att hålla dina beten vid liv!
De flesta av marknadens nappalarm är bra och tillförlitliga, jag har fastnad för Fox Micron M, för mitt isfiske och kan inte hitta något negativt att säga om dem.

De fungerar alltid, oavsett vilket väder, som råder eller hur mycket snö, som ramlar på dem. Bra pris för en kvalitetsprodukt, som bara går som en klocka år efter år.
Flera frågor har kretsat om, hur jag tacklar mina spön inför säsongen på isen, det ser du här på bilden. Jag har alltid en pärla, som gör att beteslåset inte dras tillbaka genom ringarna.

Skeden är min tyngd och mitt lockblänke och i beteslåset är det enkelt att montera eller byta ett 2 - krokstackel, skedens blanka rostfria yta ger bra signaler till gäddan och jag tror att lite färg också hjälper till.
Ismetespön är som alla andra spön, en förlängning av din arm och alla spön är på något vis personliga. Jag rekommenderar dig inte att följa trenden, utan hitta spön, som passar dig och det fiske du bedriver.

Ismetespön finns i olika längder och styvheter, mina är lätta Off - Shore spön, som är 135 cm långa och för beten upp till 200 gram. De har en bra färg, som syns på långt håll och mina rullar är multiplikatorrullar, som klarar 150 meter 0,40 mm lina, vilket räcker långt.

Det viktigaste med rullarna, är att linan ligger bra på spolen och att de har en bra broms, vad de heter eller vilken färg de har, spelar ingen roll. Ända syftet med rullarna, är att hålla din lina och ge lina, när det behövs!
Hur mycket ska man mäska och hur ofta, är en ständig fråga, som dyker upp. Jag mäskar 2 - 3 gånger i veckan, men inget eller bara väldigt lite, när jag fiskar. Det gäller att lära gäddan eller Laken, att här finns det föda och det går ganska fort, om du är i rätt område.

8 - 10 fiskbitar per hål, brukar räcka gott, doften sprider sig fort och de flesta rovfiskar, har som bekant, ett välutvecklad luktsinne och de hittar dina bitar ganska snabbt. De återkommer till platsen och ligger det en Kebab, så kan jag med 99 % säkerhet garantera, att den tas direkt.
En lagom stor levande mört, ett 2 - krokstackel med lite bling och skeden, är lite av mina standardmetoder för gäddan. Fiska på olika djup med dina spön, så upptäcker du ganska snabbt, vad som fungerar bäst för dagen.
Ska man flytta på sina spön under dagen eller inte? En svår fråga att besvara, vet jag om att en stor gäddan har sin ståndplats i närheten, så flyttar jag inte, utan nötar på platsen hela dagen.

Men vet jag inte om ståndplatserna, så flyttar jag ibland några spön, för att söka upp gäddan. En flyttning av ett par spön, ger lite nytt go i kroppen, man får upp lite värme och det skapar en ny chans för ett hugg och vem vet, du kanske hamnar rätt?
Väldigt många säger, att antingen kör man utan bling eller med, man påstår att det spelar ingen roll vilka smycken, du presenterar. Men jag är av en annan uppfattning och jag tycker du ska variera dina tackel, under dagen, det finns alltid något, som är bättre än det andra, i fiskets vidunderliga värld.

Just när detta skrevs, blev Gonzo lite oroligt och började puffa på mig, något stämde inte och när jag reste mig, för att ta mig en kopp kaffe, fick jag se Storbukens bil utanför grinden.

Han ville ha 20 mört och garaget var låst, det löste vi snart och han är på väg ut på isen, så nu är det bara att invänta samtalet från hans mobil, om han nu lyckas med något större, vilket jag hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.