tisdag 14 februari 2012

Storbukens Pike och lite tips kring doftämnen.

Storbuken hade bra fiske igår med 11 - 12 hugg, tyvärr var en del av gäddorna försiktiga av sig och det på grund av det kraftiga fisketrycket, de har varit under, sedan september förra året. Man kan bara hoppas, att folk lär sig av detta!

Han hade 2 - 3 napp, var gäddorna släppte betet snabbt, han hade någon större Abborre framme och en gädda tog betesfisken i fel ögonblick, precis som jag beskrev under flötmete. Den tog betesfisken och lyckades i hugget, även att få linan in bland garnityret och och linan skärs av.

Det är dock ett väldigt bra resultat på detta vatten, var man vid tredje nappet, under samma dag,  förra året, fick nypa sig i armen, för att veta att det man såg och hörde, verkligen var sant. Segt som sirap, men fina gäddor och snart vill jag dit med Storbuken och visa hur skåpet ska stå.
Dagens största igår för Pär, blev denna på 101 cm och vikten 8125 gram, en fin fisk, men lite av en standardstorlek för detta vatten. Det finns betydligt större, det gäller bara att hitta de rätta salongerna, var de tjocka damerna festar.

Vi kommer för eller senare att hitta dessa damer, med sina groteska övervikter och jag ser verkligen fram emot detta och jag vet att ett 200 mm håll, lär knappast räcka till för den största madame bland dessa!

Jag har i mina drömmars värld, känt det hela 100 - tals gånger, hugget, linan går ut, man känner efter och känner de tunga knyckarna i linan, hon går igen, mothugget är som en förbipasserande Folkvagn och drillen är 25 minuter lång.

Ett huvud, så långt, att man måste trixa in huvudet och få upp näbben, innan man kan ta gälgreppet och lyfta upp henne, hålet är stort, men det stramar ändå till i mot hålets kantar.

Glädjen mellan oss, skriket från fångstmannen, den skakande handen med peangen....fy fan, det värmande ordet gratis, handskakningen eller klappen på axeln. Minst 100 - gånger, har jag sett dessa bilder, innan mina blåa slutar sig och man somnar. Det kommer Pär, drömmar går i uppfyllelse ibland, frågan är bara när!
Vi var inne på doftämnen igår och ett bra tips är, att du spara alla småskvätar, som blir över, dessa kan du mixa ihop och testa på dina deadbaits.

En liten mixer, som denna finns att köpa på Ikea och den är suverän för att blanda flavours mm, som du ser på denna stora flaska, så har en del av doftämnen inte samma densitet och de delar på sig efter en tid.

Skaka dem kraftigt, så allt blandas, innan du fyller din spruta och injekserar dina beten med din superblandning.
Skaffa dig ett gäng olika plastflaskor och en liten tratt, mixa ihop olika doftämnen och ta bara med en mindre flaska av dina testdofter och ha flera med dig, som du testar över en helgs fiske.

Du ska skriva ner, vad du blandar ihop och även de olika mängderna, när du är nöjd, kan du göra större batcher, som du har i större flaskor.

Ha med dig de små 100 ml flaskorna och låt dem stora befinna sig i kylskåpet, var de håller sig färska upp till 6 månader. Man ska veta, att de flesta oljor härsknar efter 6 månader och en härsken olja, kan skapa leverproblem hos de flesta fiskarter!
Det bästa du kan göra med fiskbitar eller med filéer är, att marinera dem hemma. Fyll en mindre skål med dina bitar/filéer och häll över oljan/doftämnet och blanda det hela.

Ett par dagar i kylskåpet är lagom marineringstid, men du kan även pensla på dina doftämnen på plats med en större leksakspensel, som du hittar lite överallt i våra butiker.
Jag kände efter en stund igår, att jag hade glömt en väldig viktig sak, nämligen Richworth Pike Range, som innehåller ungefär 10 flaskor med Pike flavours och oljor.

Alla är Winterised och släpper ifrån sig doften ganska snabbt och de är riktigt bra i kalla vatten, vilken placering de skulle få, vet jag inte, troligen en väldig spridning mellan 1 - 10, så pass effektiva är dessa doftämnen.
Man kan med stor fördel använda mindre mäskbollar i sitt gäddfiske, de dra till sig småfisken och gäddan följer efter eller hör och ser, vad som är på gång.

Vanligt ströbröd, en 50/50 blandning mellan vit och brunt, ger en bra konsistens på blandningen, som klara stora djup, innan de spricker upp.

Lite majs till småfisken och varför inte glasera bollarna med en olja eller flavour, som attraherar gäddan till platsen.

I öppet vatten, ser du när gäddan jagar över mäsket och jag har själv testat detta från isen och kan bara säga att det fungerar bra, allt jag gör, är att hänga ner ett dött bete ca 30 - 40 cm över bottnen.

Jag ser detta scenario framför mig: 15 - 20 mörtar far runt i ett moln av mäsk, gäddan närmar sig sakta och ställer sig i angreppsställningen. Precis i samma ögonblick hon kommer i denna ställning, så upptäcks hon av stimmet och allt som finns kvar till henne, är liket i dimman!

14 sekunder senare är jag framme vid spöet och drillar upp henne på mattan, detta är inga drömmar, det är faktum, precis som det sker under isen, mina vänner! Kanske något vi ska införa i Rismåla, vem vet, vi kanske ta en spegelkarp på 7 pannor på en halv Sill en solig dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.