torsdag 9 februari 2012

Förkylningstider......

Det ända glädjande med min förkylning, är att jag är inte ensam om att ha detta, febrig, hosta och snuva, rena pesten. Men jag har det hellre nu än senare, när det är öppet vatten, den saken är säker!

Jag har de närmsta dagar ägnat min tid med att få tre legendariska karpspön i bra skick och nu är det klara, vill du ha en titt, så är det karpbloggen, som gäller. Ett stort arbete, men det blev väldigt bra till slut och jag är mer än nöjd med det hela.

Storbuken kom ju igår på morgonen och hämtade lite mört, fisket var segt några timmar, men mellan 10.00 - 11.00 landade han 6 gäddor, tyvärr inga stora, jag tror största var 4,5 kilo. Men han tappade en stor fisk under ett av hålen, så vi får nog göra ett gemensamt hembesök där, så snart det går.
Slynan, som här lekar med en snipa, ska inte fiska till helgen. Han ska vara hemma hos den vackra och ta hand om henne och kidzen, så jag lär nog bli ensamstående fiskare denna helg. Glöm inte garaget Bengt, isoleringen du vet....auw va gott!

Han har hotat med att göra tre pass på isen även detta året, så vi ska nog få honom på bild med en gädda eller en Regnbåge någonstans, fast det blir efter garaget är klart och då är det semestertider ;-)
Storbuken som är i fin form, som alltid, har barnen i helgen, men vi kanske kan klämma in några timmar? Annars är det nog bara jag, som får driva på och se till att det landas något intressant i helgen och det går bra det med.

Jag har inga problem med ensamfiske, oavsett om det är i öppet vatten eller isfiske, vi danske är lättroade vikingar! Dock är det roligare med lite gott sällskap, man letar lite effektivare på isen och vi lyckas ibland även att få lite fiskslem på händerna.
Först och främst ska jag bli lite bättre, innan jag ger mig ut och jag har lite valfriheter, som exempelvis att fiska efter större Abborre. Det kan ske med ismete och små betesfiskar eller med det gamla slaktarspöet ni har fått se.

Kanske kan lite lättare pimpelfiske med en länkpirk och olika beten som, mask, maggots eller ett gammal traditionellt bete, som till exempel, ett Abborröga på en enkelkrok, vara rätt melodi? Det mesta fungerar, om bara fisken är villig att nappa.
Jag kan välja att pimpla Regnbåge, med antingen räka eller softbaits och dessa fiskar tar även en mindre balanspirk ibland. Senast Storbuka och var ute, fick han en fin fisk på 2,8 kilo och jag tappade troligen en gris i samma size och den ser jag gärna uppe på isen.

Det ska ha inplanterats enstaka stora regnbågar och det vore onekligen kul med en av dessa i helgen, gärna på en balansare, men vi får se, troligen är det räkor eller softbaits, som ger bäst utdelning.
Sen har jag gäddor lite överallt i kommunen och det är bara att välja och vraka bland vattnen, isen håller nu på de flesta ställen, till och med i våra strömmande vatten, som Pär var ute på igår och gäddorna verkar vara på hugget, åtminstone vissa dagar.

Jag får se vad det blir till helgen, jag är ledig tre dagar, tre dagar, som jag kanske får lägga hemma för att blir frisk igen eller ska jag hinna bli frisk innan helgen? I så fall blir det tre dagars fiske efter lite av varje och jag hoppas att Pär, kan hänga med åtminstone en av dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.