torsdag 2 februari 2012

Abborre från isen.

Jag håller mig till insjöarna i jakten på en stor Abborre, Kalmar sund känns lite som, det bör få vila ett tag, fast det går att träffa rätt i fyndlådan. Det mesta av mitt Abborrfiske, sker med pimpelspöet i handen eller en kombination av pimpelfiske och ismete.

Inget av detta, är på något sätt lätt, om man inte vet exakt vart de har ställt sig under isen, nu råkar jag vete detta i ett par sjöar och det ska sannerligen provas betydligt mer denna vinter, nu var isen bär, på de flesta av våra vatten.

Hur går man då tillväga för att lyckas? Vid pimpelfiske är det bara att nöta och leta tills, man hittar dem, oftast står den stora Abborren ensam eller i ett litet stim och det gäller att reta upp den till hugg. 

Detta sker med silverfärgade pirkar, som svävar ut en del typ Bergman eller andra lite svängda pirkar. En större trekrok, exempelvis en storlek 8 med en lysmassa är bra, dels lockar pirken fram Abborren och lysmassan ger fisken, en riktpunkt att sätta in hugget emot.
Vid ismete gäller det att flytta på spöna, tills du hittar fisken, platser som runt öar, steniga djupa vikar, platser med stenbotten, badplatsens sandbotten, steniga uddar mm, är bra platser att börja leta på.

Ett tips är att efter du har fiskat av ett hål, så ska du stänga till det med snö, Abborren följer ofta efter ljuset, som kommer ner och du kan få en ny chans för att Abborren, ska ta din betesfisk. Detta gäller vid allt isfiske!
Små Mörtar som dessa brukar vara det bästa betet i de flesta vatten, men Löja, Sarv och andra småfisk är också bra beten. Fisket sker nere vid bottnen, var Abborren står, så allt mellan 10 - 50 cm över bottnen, är ett bra utgångsläge för ett hugg.

Man kan använda både 2 - krokstackel eller ett tackel med en enkelkrok, vid fiske med 2 krokar, monterar du betesfisken, som vanligt och fiskar du med små beten och enkelkrok, så monterar du kroken i munnen på betesfisken.
Abborren tar alltid din betesfisk framifrån, alltså med huvudet först, huggen är oftast hårda och linan flås av rullen och det gäller att inte ha mera bly eller bling, än vad som är nödvändigt, för att hålla betesfisken nere på rätt djup.

Abborren är lite känsligt ibland och för mycket bly eller motstånd, får den att släppa betesfisken, innan du hinner fram till spöet och din chans är borta på ett tag. Jag markerar alla hål, var jag har eller får kontakt med Abborre med en liten snöboll och återkommer lite längre fram på dagen.

Bästa tiden på dagen är tidig morgon och vid 14 - tiden på eftermiddagen, de är de tider jag har fått flesta stora Abborrar, sen kommer det alltid en och annan ströfisk på pimpelfisket, som man bedriver under tiden man väntar.
Jag fiskar alltid med linan lätt i ett clips, som är gjord av en hårnål, det håller betesfisken och släpper, när hugget kommer. Bygeln är öppen, så Abborren kan ta lina efter hugget.

En liten haspelrulle med öppen bygel eller en multirulle, som är lagom trögt inställt, är något av de bästa för detta fiske, linan är 0,30 mm, då man aldrig vet, när Mrs. Pike kommer förbi och hälsar på.
Jag fiskar med 3 - 4 spön koncentrerad i det heta området och har alltid rena hål på minst 150 mm´s storlek, mina spön har mjuka toppar, som gör att jag ser betesfiskens rörelser i spötopparna och betesfisken börjar alltid att stressa, innan hugget kommer.

Abborren kommer fram och går runt för att hitta rätt läge för hugget, som blir rakt framifrån och den tar betesfisken med huvudet först. Att jag ser dessa panikrörelser, gör att jag kan vara med från första början och vara på spöet direkt, när det drar iväg.

Man kan pimpla i närheten, men man bör nog inte vara så här långt från spöna, om man ska hinna med innan Abborren spottar ut betesfisken. Denna dag passade jag spöna en stund och Slättengren  gick ut på en liten pimpelrunda, i utkanten av det heta området.
Han fick ett kraftigt hugg, men det visade sig vara denna gädda, som fattade tycke för hans pirk och med sina 5,5 kilo, så drog den fram ett litet smajl på hans frysna läppar.

En fin pimpelgädda och den största på pimpel för hans del, än så länge och det är skitkul att drilla dessa minikrokodiler på klena grejer.

Just denna dagen lyste Abborren med sin frånvaro, de fanns inte kvar och troligen hade de stuckit mot sina små lekställen. I år ska vi vara bland dem, betydligt tidigare på säsongen och det kommer att ge utdelning för eller senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.