fredag 17 februari 2012

Den årliga service av dina rullar.

Dagens rullar kostar faktiskt en hel del, om man vill ha lite bättre kvalité och prestanda. Man får vad man betalar för och jag har svårt för att förstå hur en del rullar skötts. 

Det är riktigt tråkigt att se en fin rulle, som bara är 2 - 3 år gammal i ett skick, som nästintill ser ut som om, man hade haft den efter bilen till fiskeplatsen, det är en tråkig syn!

Glädjande nog så har jag tagit hand om polarnas rullar och servat dem åt dom och än mera glädjande är, att jag får många frågor kring detta med rullvård. Har vi kommet in i en trend eller börjar man inse, att man behöver serva sina rullar åtminstone en gång om året?

Innan vi börjar vill jag bara säga, att du ska inte plocka isär din rulle helt, det är inte nödvändigt, det räcker med vad jag visar dig här i dag. Är din rulle sönder eller behöver en fullständig genomgång, så måste du vara bra på detta och ha en språngskiss framför dig. 

Kan du inte eller är tveksam till detta, så låt en, som kan det göra arbetet för dig, som har erfarenhet om detta eller lämna in rullen på service och betala för arbetet. 

Vad jag visar dig här, steg för steg, kan alla göra utan att vara 1:a mekaniker hos Ferrari och efter denna behandling, går dina rullar som Rolexklockor igen.
Börja med att ta bort allt gammalt fett med en trasa, spola upp varmt vatten och tillsätt lite diskmedel och ta bort spolen. Lägg därefter ner dina rullar i det varma vattnet och låt dem ligger här i 30 minuter.

Det mesta damm, fiskslem, dy, jord och sand, vill nu ha lossnat och nu är det dags att rengöra rullen. Använd en liten barntandborste, som kommer åt överallt och skrubba försiktigt rent rullen.
Spola rent rullen med rikligt med rinnande vatten och ställ dem på en trasa, så det mesta av vattnet kan rinna av rullarna.
Torka av rullarna med en ren trasa och låt dem stå och torka till i rumstemperatur några timmar, tills de är snustorra.

Dina spolar behöver att rengöras också och främst samlas det smuts inuti spolen och det kan du torka rent med en fuktig trasa och sedan torkas spolen av med en ren trasa.

Om du har tomma spolar, så kan du rengöra spolkanten, som samlar en massa skit från dina linor, jag visar dig här, vart skiten samlas.
Nu har vi rena och torra rullar framför oss och det är dags att skrida till verket. Jag använder lite olika oljor från ABU, Daiwa och ibland en tunn symaskinsolja, som tränger in överallt.

Det blåa behållaren är Shimanos rullfett, som är det absolut bästa för att förlänga livet på dina rullar, den kostar lite extra, men den är värd varenda krona på sikt.
Fett: Du ska bara ha fett i dina rullar på 3 ställen och det är i veven, var den fälls ihop under transporten, runt dina kullager och var spolaxeln går upp och ner under invevningen, inga andra ställen!
En del säger att man ska pyttelite fett, andra säger bara vräk på, jag lägger på denna fettmängd och det är lagom och det fungerar bra. Lite fett alltså i veven, som synes här till högre.
En krans av fett vid dina kullager och de sitter oftast där veven går genom rullen, se till att du lägger fett på båda sidor av rullen. En liten krans av fett runt spolaxlen, som visat här till höger och du är klart med fettet!
Olja: Samma sak med oljan, det är bara ett fåtal ställen, som ska ha olja vid denna enkla service. Vevhantaget ska ha olja inne, var den är fastskruvat och längst ut på knoppen, var det brukar finnas ett litet hål.

Lägg några droppar olja och veva lite på rullen, du kommer att se hur skitig oljan blir och du kommer att känna, hur lätt knopparna rör sig efter denna behandling.Torka rent noga här, det sista du vill ha på fingerna är doften av olja, som sen vidarbefodras till dina beten!
På baitrunnerrullar samlas det en massa smuts vid spaken till baitrunnerfunktionen och lägger du en liten droppe olja här, så håller oljan vatten och smutsen borta och slitaget på spaken minskar avsevärt.

En liten droppe olja vid bygeln gör samma sak och det förlänger både mekanismen och bygelfjädranas livslängd. Ett par tips ska du få, innan vi avslutar dagens övning: Gör detta, när du har gott om tid, det tar en stund och gör det i lugn och ro, stressa inte med detta.

Passa på att ha tomma spolar, dessa kan du fylla med ny lina, när du är klar med servicen av rullarna och allt vevas in i rullarna, under tiden du fyller spolarna och allt är tiptop med ny lina till vårens fiske.
Putsa och polera dina rullar, dessa 4 Shimano Superbaitrunners kostade en gång i tiden mellan 8 000 - 10 000 kronor i inköp och det kan man inte bara låta bli att serva eller hur?

Ha dina extraspolar i ett bra fodral, så de ligger skyddade mot stötar och slag. Jag använder en liten leadbag till detta ändamål. Se över dina rullar en gång om året, på detta sätt och dina rullar kommer att hålla länge.

Jag har Shimano Aero GT 4500, som köptes 1988 och de går som klockor fortfarande och de servas på detta sätt, varje år. Lycka till med dina nyservade rullar.

2 kommentarer:

  1. Min baitrunner har slutat fungera, jag kopplar i den men det går bara på slirbromsen när jag drar i linan. Har du nån idé om vad det kan vara för fel?

    SvaraRadera
  2. Verkar som att spolaxeln är sned, lämna in den till Normark för service eller be dem om ett kostnadsförslag./ Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.