måndag 13 februari 2012

Vilka dofter är bäst för gäddan?

Det är en lite knivig fråga och jag kan bara svara genom mina egna erfarenheter. Det finns massor av dofter, som kan användas för dina gäddbeten och jag skulle nog kunna ramsa upp mer än 100 stycken på ganska kort tid.

Jag har dock genom årens lopp analyserad vilka, som jag anser vara dem bästa och det ska vi titta på här och nu. 

Man ska dock veta att gäddan, har ett välutvecklad luktsinne och den känner direkt, om ett bete är dött eller levande, likdoften kommer snabbt och det känner gäddan på långt avstånd. 

Med andra ord, behöver man inte en flavours eller en olja i sina beten, men spridningen av doft sker snabbare och resultaten kommer också snabbare och man kan variera sig. Gäddan går inte på samma nit, varje gång och det är en stor fördel, att ha med sig lite olika dofter i bagaget.
Vi får alla beten, som dör i beteshinken och dessa ska man ta tillvara på, dessa beten fungerar ibland bättre än levande och det är ingen nackdel, att ha med sig både döda - och levande beten.

Om jag ska rangordna flavours och oljor, så kommer Mainline kombinationen, som består av 200 ml Savoury fish enhancer + 60 ml Medditerrainan shellfish, som klar 1:a i dessa sammanhang. Lee Jacksons Ming Oil kommer på andra plats.

Ge inte dessa två doftämnen gädda, så vet jag att det blir väldigt svårt, för inte att säga omöjligt, att få en fisk på mattan! Det händer att man blankar, men det sker väldigt sällan med dessa två dofter i dina beten.
Eddie Turners Winter Juices kommer på en samlad 3:e plats och dessa är de mest effektiva, enligt mitt tycke.

Smelt, Freshwater Eel och Oily Sardine är doftämnen, som du kan använda oavsett vilken vattentemperatur det än råder, dessa sprider sig.
Ta en betesfisk i denna storlek och ge den 1 - 2 ml av doftmedel med en injektionsspruta, skriv på vilken doft, dina beten innehåller, innan du  paketera dem i plastfolie styckvis och fryser in dem.

Ta med dem frysta till vattnet och montera dina krokar och pierca dem på flera ställen, med en knivspets, allt eftersom betesfisken tinar upp, så släpps doftämnet ut och du får på detta sätt, en långvarig doftspridning.
Pilchard Oil och Sardine Oil, hamnar på 4:e plats bland de effektivaste doftämnen jag känner till, men det är väldigt svårt att rangordna dessa doftmedel.

Ena dagen funkar det ena bättre, än det andra och vise versa, dessa från Nutrabait och Starbait är båda winterised och släpper ifrån sig doften, ganska snabbt och de är bra och priset är bra också.
Jag brukar öka mängden på oljor till, ibland 4 - 5 ml per betesfisk, det är mycket och du behöver en tjockare needle till din spruta för att injeksera oljor, som oftast är lite tjockare i konsistensen än flavours.

Den höga oljehalten, kan göra det svårt att frysa betet, men det fungerar väldigt bra under tröga dagar och dagar, var den stora du jagar, kanske står mätt och belåten på sin ståndplats.

En olja med rätt doft eller med en flavourkombination, kan få henne på andra tankar och det just det vi vill åstadkomma under dessa dagar.

Man måste jobba för sina gäddor, sitter man bakom spöna och bara väntar och inte gör något åt situationen, så är risken stor för ett blankpass.

Flytta spöna, prova olika doftämnen, metoder och doftkombinationer under dagen, jobba, gör något under dessa tröga dagar. Tråden mellan en blankning och succé är oftast väldig tunn! Sitt inte där och vänta, du ångrar dig bara på hemvägen och det är så lätt att hamna i denna latmansfälla!

Jag ringde Slättengren alias Storbuken, för att höra om hur det gick för honom under dagens isfiske, mitt i samtalet, fick han ett run på ett spö och vi lade på. Nyfiken, som man är ringde jag honom igen efter en stund och han berättade, att han hade haft två hugg, men båda gäddorna hade spottat ut betet.

Jag gav honom lite tips per telefon, som han skulle prova och nyss ringde telefonen, det var Storbuken som hade lyckats. Inte med mina tips, utan det var lite av "Tredje gången gillt" och han hade landat en fin fisk på 101 cm på levande Mört. Vikten var 8125 gram. Vi ska se om vi kan ta med en bild på den lite luriga fisken i morgon!?
Jag har haft bra framgånger med dessa oljor från DD Baits, Salmon Oil och Mackrel Oil är gjorda för karpbeten, men de fungera bra till dina deadbaits också och jag lägger dessa på en 5:e plats, bland allt jag har testat.

Innan du injeksera dina flavours eller oljor, ska du försiktigt peta bort ett par fjäll på betesfisken, det gör det lättare att få in nålen och doftämnet under betesfiskens skinn. Samma sak gäller, när du ska montera dina krokar i betesfisken.
Avslutningsvis tar vi en bild på Slynan Bengt, som bevisligen ligger i hårdträning! Det gäller helt klart Regnbågsfiske och frågan är, om det är lönt för honom att träna, han kommer aldrig att slå mig ändå.

Det spelar ingen roll, han kan låna allt jag har i källaren, jag piskar honom tveklöst och jag gör det med bakbundna händer, ge mig bara spöet i munnen och en räka på kroken, sen är jag oslagbar!

Men, men han kan träna tills självaste satan hämtar honom från isen, jag ska bara bli frisk igen. Öronpropparna och näsdukarna är nerpackade i skryllan, likaså 15 plastkassar till fångsten. Må Gud stå dig bi Bengt och Storbuken få en större gädda i dag!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Var köper man dessa flavours?

    /Jonas

    SvaraRadera
  3. Eddie Turner beställer du från Tacklebox i England. Splash International i Göteborg har den stora flaskan med Sardine Oil från Starbaits, Winterised Pilchard Oil finns hos Sportfiskegiganten i Malmö och DD Baits (Prologic) finns utspridd i hela landet. // Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.