tisdag 21 februari 2012

Är våren här, har det vänt?

Man kan jo hoppas på det! Det känns som det finns en gnutta vår i luften just nu, det blåser och regnar och kanske är denna vinter äntligen på upphällningen? Så får det gärna bli för min del, man vill ut och sitta i stolen på moder jord, inte någon is.

Det går väl an på en torr och fin is, men nu var det ligger vatten och en massa snöslask, då kan det kvitta för min del. Jag kan nog vänta tills isen, antingen försvinner eller blir bra igen, jag skriver nog, för det kliar ändå lite i mig, vissa dagar och man vet aldrig, när abstinensen blir för besvärlig.
Staffan Berg nämnde något om att han skulle satsa lite på gädda till våren med båten, kanske skulle man hänga med ett par rundor och se om skärgården har blivit bättre.

Jag tror inte riktigt på det, men chansen finns att få en större fisk under bältet och vi får se hur det blir med detta. Jag är mest sugen på att prova med Regnbåge i ett Regnbågsvatten, var jag vet att det finns ett par riktigt stora gäddor, men det är ingen lätt uppgift att träffa rätt plats och dag i dessa lite svårare vatten.
Våren har sina sidor, ena dagen skiner solen och det är skönt att vara ute, men oftast är fisket efter gädda inte bra under dessa stilla dagar, det fattas vind. Men något snipa kan man alltid lura för det mesta, denna dag gick jag dock bom.
Dagen efter var det fortfarande stiltje, men det var mulet och det blev lite bättre fiske och en gädda hittade min döda mört, som fiskades under ett flöte. Jag knyckte in mitt bete med långa pauser och till slut kom hugget inne på badplatsen.
Det var denna gädda, som hade god kondition och efter att ha agerat fotomodell ett par sekunder,, fick hon sin frihet och man var nöjd för dagen. Tio minuter senare gick ett larm i gång och en annan gädda hade hittat min ena Makrill, men det är en annan historia.
Helgen efter i ett annat vatten, samma stiltje och soligt, men nu var fisket bättre och jag fick snabbt ett hugg på ett bottenmetat livebait. Black Ball - riggen hade ännu en gång bevisat sin effektivitet och hon gav en fin fight i den lilla dammen.
Med sina dryga 7 kilo är hon fortfarande den största jag har fått i dammen. Våren är en lite lurig period, ena dagen är fisket dåligt och nästa dag kan fisket vara hur bra som helst. Man måste med andra ord bara ut och fiska hårt, så gott det går och i den mån man har tid.

Jag ser fram emot att se min Drop - off indikator falla en liten bit och sen dras upp mot rullen, för att sedan falla av linan. Samtidigt vet jag, att mitt bete är en Regnbåge på 35 cm, det är då håren i nacken börja resa sig på en gammal räv som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.