tisdag 8 september 2009

Tackelboxen och lite mera tips inför premiären.











Denna gång tittar vi lite på hur det kan se ut i en tackelbox och du får lite flera tips om wire, hur din knutna krok ska se ut, lite om viktiga saker vid flötmetet och en kanonmetod för bottenmete med livebaits. Snart kommer kylan och jag vill att du är förberedd in i det minsta inför din premiär eller har du redan börjat jakten på den stora?
Översta bilden visar min box och jag vet att ordningen är lite si och så, men den kommer att vara ordnad innan jag har min premiär. Det ska ordnas och det som fattas ska kompletteras inom kort, så jag vet att det inte fattas något som kan ställa mig på pottan. Jag vill inte beskriva allt som finns i boxen, det ser du själv. Du lär dig snabbt själv vad du behöver i din box allt eftersom du fiskar med flera metoder. Jag rekommenderar att du köper en box av god kvalité typ Plano, Flambeur, Fox eller Chub, en del av dessa boxar har mindre lådor för krok och andra småsaker. Min är en Plano med måtten 45 x 25 cm x 5 cm och den tar det mesta som jag behöver. Mina krokar och andra småsaker har jag i andra små askar.
Bild 2. två viktiga saker för mitt fiske med flöten. Floatstops i silicone är perfekta för braids och dem låser fast ditt flöte var du sätter dem, dem andra i naturgummi tycker jag passar bättre för nylonlinor. Båda går att veva genom spöringerna och dem hindrar inte kastet något nämnvärt. Montera alltid 2 floatstops över ditt flöte, så slipper du knuta om hela tacklet om ett av dem skulle gå sönder och 2 sitter bättre än ett!
Dem två små röda sakerna är såkallade "Pilotflöten" dessa sitter på huvudlinan över flötet och flötesstoppen går genom dessa. Dem ligger alltid på ytan oavsett om Gäddan går med betet eller står stilla med det, dem visar mig vart gäddan går efter den har tagit mitt bete. Dem är gjorda av balsa och en tub med 4 mm hål och dem är enkla att göra själva, du kan ha ett gäng i olika färger. Rött syns i alla väder, gula är bra om du har solen i ryggen och svarta är bäst i motsol, var solen sprider silver på ytan.
Bild 3. The Black Ball - rig. Ja, så kallar en del den och det är kanske rätt namn, just färgen svart betyder inget i sammanhanget, utan det är metoden. Du tar ett vanligt 2 - krokstackel och knuter fast en 15 - 20 cm lång bit lina eller en tunn lödtråd, väljer du lina, så är Fireline i 0,10 mm perfekt för detta. Flytkroppen gör du av små 15 mm frigolitkulor som du kan köpa i leksaks eller hobbyaffärer, denna lina eller tråd knuter du fast i den översta kroken, den som sitter i stjärtspolen eller ryggen på betesfisken.
Kulan gör att betesfisken hela tiden rör sig genom att kulan dras mot ytan och fisken vill ner till bottnen. Du kan måla dina kulor i olika färger som attraherar Gäddan, röda, gula eller oranga är bra färger, fiskar du i ett svårt vatten ska du däremot dölja dessa kulor med en färg som inte syns så bra, typ gröna, bruna eller svarta.
Du fiskar detta tackel glidande med ett 2 - 3 oz bly som är monterad på en run-ring och din drop-of indikator ska sitta tight mot rullen och byglen skall vara öppen. Alla napp från en Gädda blir att linan dras ur linclipset på indikatorn genom att blyet ligger still på bottnen. Mycket effektivt och en metod jag använder på minst ett spö var det går.
Bild 4. Här ser du hur en knotless knot ser ut i verkligheten, du kan göra den med dem flesta wiretyper och skulle du ha en wire som är lite styv, kan du dra en bit silicone tub över krokskaftet som håller knuten på plats. Tänk på att du har en så pass lång bit kvar att du kan montera den nedersta kroken, innan du knuter fast din krok! Wiren på bilden är Middys Tec-core som är mjuk och knutbar i alla lägen.
Bild 5. Lite av dem wiren jag använder. Översta till vänster är en Drennan Green som är överdragen med ett tunnt hölje av plast och jag har den som overtrace = översta delen på mina wiretafsar. Jag använder den till bottenmete med deadbaits som står en bit över bottnen och skulle min betesfisk sjunka ner och lägga sig över denna wire gör det inget. Gäddan kan inte bita sönder den, vilket vill ske om du inte har en overtrace. Färgen passar bra in på gräsbottnar var Gäddan ofta står och lurar, denna wire går inte att knuta eller linda, den måste crimpas med passande wirelås!
Överst till höger är det Drennan Sevenstrand wire, den mest använda i Sverige skulle jag tro. En standardwire som jag använder till det mesta, den är 7 - trådig och Gäddan kan faktiskt bita sönder den och jag tror att det beror på att den bara har 7 tråder och Gäddans sylvassa och spetsiga tänder kan komma mellan tråderna och då är det kört!
Nederst till vänster min absoluta favorit Middys Tec-core, supermjuk och bra färg och den är enkeltrådig. Gäddan kan inte bita sönder den och den är så otroligt stark och smidig, en wire som du kan crimpa, knuta och linda.
Nederst till höger är en fransk wire med namnet Canelle Mega-Flex, en 19 - trådig wire som känns som en 0,25 mm nylonlina, otroligt mjuk, men tyvärr inte så stark som jag trodde och jag har den under Abborrfiske var man ibland får en och annan Pike. Denna wire är lite shiny och jag bruker dra den med en brun tuschpenna innan jag fiskar med den. Den håller för ett par tre Gäddor, sen måste man byta ut den mot en ny.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.