torsdag 24 september 2009

Pike and some reflextions.











Jag börjar med Johan Fager och hans vackra Gädda på 12,560 kilo, den togs under förra årets Pike Tournament och gav honom en hädrande andra plats i tävlingen. Vill du vara med på årets upplaga av tävlingen, är det hög tid för att anmäla dig och det gör du till just Johan på telefon: 0480-220 40 eller www.sportfiskecenter.se.
Bild 2. Finns det en Gud? Not in my world! Jag tror inte på någon, ingen har sett, men det kom ett lustigt sken över sjön och 2 minuter efter jag tog denna bild nappade en 8 kilos gädda och dagen var räddad. Betet var en hel Sill som så många gånger för.
Bild 3. Jag hade pimplad Regnbåge och haft bra fiske över en längre tid, men denna dag lyste Regnbågarna med sin frånvaro och jag undrade vad det var för fel. Det skulle snart visa sig vara denna gädda som nöp två små Softees och gav en långdragen och spännande fight på mitt klena pimpelspö och 0, 20 lina. Det gock dock vägen och hon vägde 7,325 kilo och det visar bara att snyggingen Bengt har fel, jag är inte klumpig! Lite kanske?
Bild 4. Variera dina betesfiskar under dagen, många ratar en större Braxen, men rätt dag ger den fisk och det är oftast större gäddor som tar dem. Abborren är inte min favorit, men med lite flavour elle olja kan den vända på fiskelyckan. Mört och Siklöja är beten som fungera alltid och överallt. Sillen är ett kapitel för sig, jag har än under alla mina år, inte hittad ett vatten var dem inte har fungerad. Jag har dock hört att det ska finnas sådanna vatten, men jag tror inte på det! Kanske har man bara provat en kort stund, lägg ut ett par spö med Sill och du kommer att få gädda på dem. Doften, nyheten, det feta köttet - klart att dem tar dem!
Bild 5. Första gången hon landades min nya "Nanna" och hon ser lite tjurig ut! Jag hade en Gädda med samma namn i Black pool, denna fisk togs 11 gånger innan något fångade henne och hon blev avlivat. Denna lever och vi har träffats 6 gånger och flera ska det bli. Jag hoppas att vi får många år tillsammans, hon vägde ca 6 kilo första gången, men hon ökar för varje år som går och med tiden får vi se vad hon kan komma upp till viktmässigt. Jag vet hennes ståndplats på centimetern och vilken runda hon går i sin jakt på föda. Hon har exakt samma beteende som gamla Nanna och det går bara om man variera sina beten om man vill lura henne. Snart syns vi igen och det blir nog en död Mört som bestämmer vår träff.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.