torsdag 17 september 2009

Nu kommer dem kalla nätterna och Esox Lucius vaknar till liv!











Du har säkert märkt det att nätterna börjar bli kalla och vattentemperaturen sjunker sakta, men säkert. Jag har märkt kylan varje morgon när man cyklar till jobbet, det är på gång, Gäddan vaknar till liv och snart har vi ett bra fiske framför oss. Här kommer ytterligare ett par tips till dig, när det gäller fisket efter Sveriges sportfisk nummer 1.
På översta bilden en vacker Gädda som togs på en halv Sill en tidig höstmorgon, frosten under natten sitter fortfarande kvar i vattenkanten, men dem är på hugget. Fisket är oftast enkelt och okomplicerad i början och blir svårare jo kallare det blir fram mot isläggningen, så var med på tåget redan från början.
Bild 2. Det är hög tid att ladda frysen med deadbaits, stora feta höstsillar som dessa är mumma för Gäddorna och se till att du har ett gäng på lager. Lite Makrillar, Mört, Sarv mm är alltid bra att ha hemma och du kan sticka ut och fiska när det passar dig. Ett bra tips är att under tiden du jobbar, kan du passa på att mäska några platser med fiskbitar från dem nämnda betesfiskar och sen kör du med minst ett spö med Kebab - rig. Gäddan reagerar mycket positivt på gratismat och dem blir inte mindre av detta kosttillskott, snarare tvärtom!
Bild 3. När du monterar dina betesfiskar skall du se till att inte sticka dina krokar genom ryggraden på betesfisken, det kan och vill hämma din krokning av Gäddan. Sätt dina krokar i köttet och problemet är löst. Variera dina betesfiskar, börja med att fiska med olika beten på dina spön och se vad Gäddan föredrar för dagen.
Ibland är det levande och ibland är det deadbaits som gäller, vissa dagar är det bara Sill som ger fisk, andra bara en död mört med flavours. Prova dig fram, jobba hela tiden, sitt inte still och tro att det löser sig. Det är Gäddan som bestämmer och din dyrbara tid vid vattnet går fort, vi har så mycket Gädda i våra vatten att jag anser att blankar man under sitt fiske, så har man inte gjord tillräckligt under fiskets gång!
Bild 4. I förra inlägget skrev jag om att gäddan är mycket kinkiga just under dem dagarna var det är riktigt kallt i vattnet, dem dagarna var isen håller på att lägga et lock över sjön. På bilden ser du exakt vad jag menar, isen börjar komma närmre, isdimma i luften och det var svårt denna dag vid Linnéasjön. Det blev visserligen två mindre "Jacks" men det var efter mycket pillande och justeringer från min sida. Jag vet att en del inte orkar bry sig om detta, men ditt nästa napp kan komma från en 10 kilos Gädda och en sådan fisk vill alla fånga, men dem vill inte jobba för den. Man måste jobba för sina fiskar, dem kommer inte gratis och 10 kilos fiskar hänger inte på träden, framför allt inte i min region!
Bild 5. Nattfiske efter Gädda! Nu vet jag att det finns en del läsare som säger - Jag metar mina gäddor under dagen och sover gott på natten! Så bör det vara och oftast är det så, men jag korrespondera med ett gäng gäddmetare i England och dem har alla en annan syn på saken. En stor Gädda har mycket svårt för att smyga sig in sig i närheten av ett fiskstim, tusentals ögon och sidolinjor märkar den snabbt och stimmet flyr fältet.
Under natten eller i mörke har denna krokodil det betydligt lättare, betesfisken har ställt sig vid bottnen och dem flesta av deras sinnen går på sparlåga! - Ser du bilden framför dig? Bra, det gjorde jag också och jag började inse varför vi fångade stora gäddor under Ålmetet man höll på med under 80 - talet!
Dessa Engelska herrar fiskar hela helgerna med olika metoder under dagen, var dem får en salig blandning bland storlekerna på sina gäddor. Fram åt kvällen blir det dött och dem lägger ut sina deadbaits för natten och ligger sig i sina bivvys, precis som vi gör under vårt karpfiske. Får dem Gädda under natten är det oftast en stor fisk som har kommit in på samma ställe som dem fiskade under dagen. Slump eller inte?
Jag tror inte att det är slump,, det var som Graham Slater sade till mig: Why do you think a Pike are hiding up in cover? Because it is big and can be seen! Det var länge sen han sade dem orden och helgen efter kom jag till Linnéasjön redan vid 5 på morgonen och lade ut en halv Makrill och fick ett bra napp efter 15 minuters fiske, den vägde 10,025 kilo och innan dess hade jag nog 100 dagtidspass med 7,8 kilo som toppfisk! Lite att fundera på eller hur?
Prova några gånger att sitta kvar en bit in på kvällen med en kompis, lite extra kaffe och varma kläder, det kan vara så att du landar din nya personbästa i mörkret!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.