tisdag 29 september 2009

Running Paternoster - tackel, Drifterboom och din egen olja mm.











Vi börjar med två bilder från min bok, den första är ett glidande Pater noster tackel som fungerar mycket bra i strömmande vatten och du kan använda det från båt och från land.
Du lodar djupet och ställer flötet på rätt nivå, så det står i ytan. Ditt bly håller hela tacklet rakt i strömmen och du fiska glidande genom att din lina går genom ett lekande, du ser på bilden hur jag menar. Ju längre wiretafs, ju bättre rörelse på ditt levande bete.
När gäddan huggar dras flötet ner och du kan kroka. Ett mycket enkelt och effektivt tackel för fiske på kanten till ett bakvatten eller i en djuphåla och det funkar perfekt även för Abborren som ofta står djupt i hålorna. Tänk på att ha en tunnare nylonlina mellan lekandet och blyet, du kan slå en överhandsknut nere vid lekande och då går lina av där om ditt bly skulle fastna.
Nästa bild visar hur jag fiska med driftflöte, jag använder en 30 cm lång bomm med ett fastlimmat kulbly som passar till mitt driftflöte. Detta gör att om betesfisken vill simma upp mot ytan, så viker bommen sig bort från min huvudlina och skyddar denna från gäddans tänder om den skulle hugga i detta moment och samtidigt elimineras alla trassel en betesfisk kan ställa till med. Det är inte roligt att veva in en betesfisk 120 meter bara för att den har trasslat in sig! Min wiretafs sitter fast i bommen genom att lekandet är intryck i en bit mjuk silicontub.
Bild 3. Jag använder Kordas ringswivels och shok beads vid fiske med glidande tackel, dels så är dessa lekanden dem starkaste och dessa gummipärlor tål mycket stryk från sänken och kastande, samtidigt passar dem i varann som hand i handske.
Bild 4. Kordas Lekanden i size 8 är vad jag använder till allt mitt fiske, superstarka och en bra och jämn kvalité. Det finns inga dåliga eller naggade öglor och dem håller! Jag har aldrig lyckats dra sönder någon av dessa lekanden. En viktigt sak är att dem roterar bra, vilket hjälpar till att minska trassel.
Bild 5. Du kan blanda olika flavours och olja till ditt gäddmete, du får på det sätt en blandning som ingen kan kopiera om du inte vill det. Blanda, experimentera och skriv upp vad du gör. Som du ser på flaskan, har jag två sorters olja och man kan behöva att skaka om flaskan innan man fyller sin injektionsspruta, så allt blandas. Den lilla mixern hittade jag på Ikea och den kostade 30 kronor och drivs av två AAA- batterier.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.