måndag 21 september 2009

Humminbird Smartcast RF - 10 Wireless Fishfinder.











Detta lilla och smidiga transportabla ekolod från Humminbird är något av det bästa i min utrustning och det har en massa finnesser och lite till! Du kan se storleken på fisken i tre stadier, vilken bottentyp, nightlight. två lod kan användas samtidigt, inställbar känslighet, Djup inställning på 3, 5, 6, 9, 18 och 30 meter.
Enligt beskrivningen klarar lodet djup ner till 30 meters djup och ett avstånd på 30 meter. Lodet monteras på din lina och kastas ut, varefter du aktivera mottageren och ser vad som sker under ytan. Jag har dock märkt att jo högre du har mottageren, jo längre ut kan du se vad som händer. Jag har monterad en platta i bottnen av mottageren och kan skruva fast denna på en lång bankstick. Jag kan ha mottageren i huvudhöjd och kasta ut lodet så långt jag kan och fortfarande se vad som finns på displayen och vi snackar avstånd uppemot 75 meter.
Lodet är ihopfällbart och tar inte mycket plats, det drivs med 8 stycken AA batterier och det klarar ett dopp i plurret. Du har en undersida av gummi som gör att det står stilla i båten och lodet klarar ca 400 timmars användning innan du behöver att köpa ett nytt.
Vad priset är i dag vet jag inte, det låg runt 2500 kronor för 5 år sedan var jag köpte mitt och ett nytt lod kostade 400 kronor. Troligen har dem gått ner i pris som allt annat, allt eftersom nyhetens begär blir ställt.
Lite tips: Bevara hela kittet i en bag så det är skyddad, montera gärna en bit wire i själva lodet, den oranga färgen lockar gäddan till hugg och det är tråkigt att få lina avbiten. Ta ur batterierna för säkerhets skuld om du inte använder ditt Smartcast under längre perioder.
Användningsområden: Först och främst för att leta upp din fisk, men också snags, växtlighet och bottenförhållanden genom att du har den på ett spö. Du kan ha med dig det på isen och ha det lodet liggande i hålet när du fiskar och du får ett pip som varning när fisken kommer fram till ditt bete. För gäddfiske använder jag mitt Smartcast mest för att hitta bytesfisken, hittar du den, är Gäddan aldrig långt borta! Du kan ha det släpande efter båten och se allt du behöver veta, lodet läser av i 30 graders vinkel, vilket innebär ca 9 meter på ett djup av 3 meter och jo djupare du fiska, jo mera blir denna vinkel.
Du kan leta upp din fisk genom isen med detta kit, det behövs bara att det finns lite vatten under själva lodet. Du kan använda två lod samtidigt och lägga dem med 30 - 40 meters avstånd över en mäskad plats och genom att byta mellan channel A och B se om det är fisk inne. Har du en kompis som har samma lod, kan ni har dem på mäskplatsen och den ena av er är på Channel A och den andra ligger på channel B, det kommer att pipa när fisken kommer in och ni är varnade. Ni kan montera det som ett feature finder set - up var blyet på bottnen håller lodet på plats i ytan.
Helt klart en leksak jag inte kan vara utan och det har gett många extra fiskar både under gädd och karpfiske mm och man har fått lite mera insyn i en del vattens bottenförhållanden. Väl värd sitt pris och jag rekommendera detta ekolod högt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.