söndag 15 december 2013

Vilken vinter ska vi få?

Man ställer sig denna fråga varje år, men som det ser ut nu i södra Sverige och om man ska tro på alla "experterna" som med sina bondepraktiker och andra tecken spår i vädret, så kan det bli en mild vinter på mina sydliga breddgrader av vårt avlånga land.

Det återstår dock att se, min önskan är antingen riktigt kallt, så vi får en bra is eller så kan det hålla sig öppet, inte något mellanläge eller som det var förra vintern ...
... var det oftast var mera vatten på isen än snö. Nej, en bra kärnis på 15 - 20 cm och ett litet tunt snötäcke, så isen håller sig sträv, det blir bra och det räcker gott och fisket blir oftast bättre och man orkar ta sig längre ut på isarna.
Dessa experter kanske får rätt i sina antaganden och vi får en mild vinter i södern, det har jag inte emot och jag ska då kombinera mitt karpfiske med ett par spö för gäddorna, det brukar gå bra ...
... denna soliga februaridag i Linnéasjön för några år sedan, karpen höll sig undan mina beten, men denna dam klev på en halv Makrill och räddade dagen åt mig.

Vädret blir som det blir och som tur är så kan vi inte göra något åt det, fast man troligen försöker att kunna styra vädrets makter.

Jag har garderad mig med beten både för karpen och för gäddorna, så man får se tiden an och se vad det blir för typ av vinter vi får.
Jag har även kontaktat Sville för en isfiskedag, vi var på gång med detta förra vintern, men tyvärr rann det ut i blasket på isen och i år kanske det går vägen?

Han har en del fina vatten med väldigt vackra och stiliga damer, som väntar på oss och jag ser verkligen fram emot att få tillbringa en dag på isen med Sville och ...
... hans vapendragare Jonas Josefsson. Ni ser själva vilka vackra fiskar dem har till hands och det vill jag för allt i världen inte missa, så lite bra is är önskvärt framöver eller går det att komma åt gäddorna från land mån tro?
Vi ska försöka att få med Slynan Bengt Alias Christian Sylvander, vi måste ha någon att mula med snö, sparka på, när han landar dagens största eller bara mobba honom lite som vanligt och han är sugen, han ville till och med hämta upp mig ... han skulle bara veta vad jag har för planer för honom på isen ...öh om det nu blir något is värt namnet!

3 kommentarer:

  1. Har ganska nyligen hittat din blogg och det är jag glad att jag gjort, riktigt bra och många vassa tips som förhoppningsvis kommer resultera i flera mete 10 + för min egen del. Keep it up!

    SvaraRadera
  2. Besök gärna min blogg, fiskemasen.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Hej Jon och vad kul att du har hamnat rätt :-)

    Stort tack för dina fina ord kring bloggen, jag ska keepa up det hela med tiden, var så lugn och jag ska ta mig en titt hos fiskemasen. Ha det gott och skitfiske, god jul och ett super gott nytt! / Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.