lördag 21 december 2013

Gäddans mun är hård, men samtidigt väldig känslig.

Lika många, som vet att det kan krävas eller krävs hårda mothugg för att kroka en gädda, lika många vet inte, att gäddans hårda mun är väldig känslig och den kan faktiskt känna om något är fel på en betesfisk, som är levande eller död. Jag tänker här på dina betesfiskar.
Man har svårt att tro detta påstående, men så är det. Gäddan har trots sina 700 sylvassa gaddar, även en förmåga att känna olika mjukheter som t ex ett naturligt bete och den kan känna dina krokar, något som jag kommer till.

Ta en titt på bilden, den säger ganska mycket och det första är nog för novisen, att där stoppar man inte in handen eller fingrana, nästa sak är att här behövs en wire och sen kommer det med vassa krokar, för ingen krok penetrerar dem tre tandraderna, som håller fast betesfisken i ett stadigt grepp.
Super vassa krokar är vad du behöver i ditt gäddfiske, oavsett om du metar eller som här använder en wobblare! Kollar du krokarna på dina nyinköpta beten eller kastar du bara ut och fiskar? I så fall kommer det att kosta dig fisk, en fisk som du kanske har drömt om länge.

Slipa dina krokar vassa eller byt ut dem mot bra vassa krokar, det tjänar du på i längden och du landar flera gäddor i ditt fiske. Jo vassare krokar du har, jo flera gäddor fångar du, även dem som bara följer efter och nafsar lite i dina beten.
Tänk på krokstorleken när du metar dina gäddor! Jag träffade en ung kille i Hossmoån för många år sedan, han metade gädda och hade ett tackel med två stycken trekrokar i storlek 2 och spöet var ett Abu fiske 2 spö på 8 fot. På min fråga varför han hade så stora krokar, svarade han mig med orden - Gäddan har en stor käft!

Varför använder du inte 10/0 trekrokar? Jag sade aldrig dessa ord, utan tänkte dem lite för mig själv. Jag bad om att få låna spöet och ställde min Carryall 5 - 6 meter bort och frågade killen, vad är hårdast en gäddas mun eller tyget i min Carryall och med tvekande hand kände han på tyget och svarade gäddans mun.

Jag satte hans två ankare i tyget, bara lätt och gav ett mothugg, så det hette duga och bad honom om att ta loss krokarna, endast en av alla sex krokspetsar hade gått halvvägs genom tyget och jag frågade honom om hur han skulle kunna kunna kroka en av åns krokodiler - Jag fick inget bra svar, men han fick sig en tankeställare!
Kolla på dessa krokar, två trekrokar i storlek 8 är det som jag använder mest och den storleken känner inte gäddan, men det händer i väldigt kalla vatten, var dem blir extra känslig och jag vet inte riktigt varför.

Man behöver inte stora krokar för att landa en stor gädda, mindre krok känns inte och dem penetrerar lättare och när dem väl har gått in, så sitter dem ordentligt fast. Sen gäller det att köpa kvalitetskrokar och inget bling, starka och vassa krokar, inget annat!

Gäddor gillar inte för stora krokar och kan eller kommer att släppa betet, de gillar inte för stora flöten, som ger för stort onaturligt motstånd och dem gillar framför allt, inte stora semi - fixed bly, om du fiskar med ett deadbait, men fiskar du med ett levande bete på samma tackel, så drar den gärna runt på 2 oz bly!

Fick du lite att tänka på nu? Bra! Det gör dig bara till en bättre fiskare! I morgon ska jag testa Wychwood Signature larmen och som lovat, så återkommer jag till dem senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.