måndag 2 december 2013

Drifting for Pike.

Igår, när jag fiskade karp var det verkligen det ideala vädret för driftfiske, en hård vind i ryggen och lite hårdare vindbyar och jag hade kunnat fiska av hela sjön, om bara min lina och mina ögon hade räckt till.
Kanske var det årets sista karpar som landades? Det ska bli kallare med ner till 6 minusgrader och det verkar inte så lovande och för att komma från den hemska tanken, så började jag fundera lite på detta inlägg, som ska handla om driftfisket med driftflöten.
Du kan använda dessa segelflöten med eller utan den tillhörande bommen, jag föredrar hela flöten med bommen och kan enkelt transportera spöna färdigtacklade och allt jag behöver göra är att montera flötet på bommen och sen är man igång med fisket.

Du kan även använda dessa flöten med linan genom hela flötesdelen, men det driver inte lika bra och flötet driver lite hur som helst i vinden. Men det är effektivt under dagar, var allt ska gå väldigt sakta, som typ till den kommande helgen, var det blir ner emot minus 6 grader och om det är öppet vatten.
Jag gjorde denna formidabla ritning för att du ska se hur du ska drifta ut ditt flöte. Vinden i ryggen och sen lägger du ut flötet och betesfisken, så pass långt ut att vinden får tag i flötet.

Nu börjar du lägga ut din braid och ge ut mycket braid, så denna lägger sig i en båge bredvid och bakom flötet. Det är din flytande braid, som drar flötet ut och det sker med vindens hjälp också.

Du styr ditt flöte genom att lägga ut en större båge och flötet driver mer till höger, du ser det på ritningen med perforerade linjer.

Vill du ha att flötet ska driva mer åt vänster, så vevar du in tills du känner flötet och lägger ut braid på vänstra sidan om flötet.

Ha aldrig för stor båge, utan ha kontroll på linan, något som är svårt på långa avstånd, men du kan stoppa driften ibland och kolla läget och det är oftast just då gäddan hugger.
En flytande braid är ett måste för detta fiske, likaså en bra rulle som klarar minst 200 meter 20 - 30 lb braid och för långa håll, är nog en större Big pit rulle det bästa och den bör ha en väldig bra lineupplägg.
Jag använder ganska ofta en multiplikatorrulle för driftfiske och det när det ska driva väldigt sakta. Jag lägger ut flötet och ger ut lite extra braid och lägger spöet på två banksticks och vinden drar sakta ut braiden i en rak linje från multirullens spole, som är frikopplat och jag kan sitta i lugn och ro och kolla på flötet och linan så klart.
Bäst är det att koncentrera sig med spöet i handen och hela tiden kolla på flötet, man kan drifta ut på så långa håll att man kan behöva en liten kikare för att se flötet!

När flötet dras ner av gäddan, ska du veva ifatt, tills du känner tyngden av fisken och sätta in ett kraftigt mothugg och gärna ett till, så den sitter där den skall.
Jag går inte in på upptacklingen av detta flöte, det finns redan på bloggen, men ett tips är att du använder en bom av ett plaströr, var blyet sitter fastlimmat, denna bom gör att din betesfisk inte kan simma upp mot huvudlinan, vilket skulle vara katastrofalt, om gäddan hugger just då.

Ha inte för stora krokar för detta fiske, du kan inte kroka en gädda ordentligt med stora krokar och jag använder för det mesta trekrokar i storlek 8 för driftfiske på långa avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.