onsdag 4 december 2013

Svar på era frågor!

Det var gott om frågor i morgonens mejl och jag har besvarat dem flesta och resten kommer att besvaras under dagen. 

Detta med oljor och andra doftämnen verkar vara intressant för dem flesta som fiskar gädda och vi tar med ett par tips i dag också.
Emil Karlsson undrade om Bag èms Agressor sprayflavours var bra i kalla vatten. Emil den ligger på min topp 5 bland dofter för gädda!

Den ska bara tryckas in i betesfisken, 1 ml räcker gott och väl för en hel dags fiske och är du på rätt plats, så ligger din Aggressor doftande betesfisk inte kvar hela dagen, det kan jag lova dig! Aggressor hittar du på metebolaget.
Lee Jacksons Ming Oil ligger också högt på min lista över bra doftmedel som lockar fram gäddor. Denna laxdoftande olja har en förmåga att rädda dagen, när det ser som svartast ut.

Så den är värd att ha med sig och den finns på Tacklebox i England, men varför tar ingen redskapshandlare hem den till Sverige?
Eddie Turner (E.T) har en fin range av doftämnen för gädda, men igen så finns dem bara i England och det är synd, vi är många som fiskar (metar) gädda i Sverige, det är var största sportfisk, så några flaskor av olika medel borde väl finnas till hands eller?
Två goa grabbar från Lidhult Börje och Bill (70 och 73 år gamla gubbar) har ett stort problem och det är att gölen dem fiskar på är trögfiskad när det gäller gädda, fast dem finns och dem är stora.

Jag fick erbjudandet att komma ditt och fiska med dem under en helg från isen och den uppmaningen tog jag direkt.

Mitt tips till er är att ni mäskar med fiskbitar över 1 - 2 veckor och sen fiskar med betesfisk eller Kebab - riggar i samma område. Stycka upp ett gäng blandade småfiskar i lagom stora bitar och lägg ut detta.
En stor fördel är om ni lägger dessa fiskbitar i en påse och sedan ger dem lite olja eller annat doftmedel och det får ligga över natten och dra åt sig.
Det räcker med ett par bitar i exempelvis en hål i isen eller att ni sprider ut ca 1 kilo över ett större område i gölen, där ni vet dem stora gäddorna finns.

Det kommer att funka, då det egentligen bara är en apptitretare och när väl dem rätta beten kommer ut, så kommer nappen. Jag ser fram emot att få träffa er båda, det ska bli spännande att för en gång skuld vara den yngre för dagen :-)
Jag har inte fått mina oljor från England än, så något är galet med posten som vanligt, då det är skickat och jag ska rota lite i detta under förmiddagen.

Jag hittade denna fina fickplunta på nätet och ska nog ha en sådan, fast inte till sprit, kanske man kan ha lite gott till gäddorna i den?

Jag ska iväg till Göteborg senare under dagen i jobbet och jag vet inte riktigt när vi är hemma igen, ska åtminstone försöka att hitta en fiskare, som har Sill och Makrill innan jag sticker hem, så man har lite bra bete i framtiden och jag hoppas jag lyckas med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.