torsdag 19 december 2013

Årets sista dagar ...

... ska avnjutas med fiske och efter att ha rotat genom båda mina frysboxar, så har jag bestämt mig för att besöka två vatten, var jag inte har fiskat gädda på snart 5 år och nu var julledigheten står för dörren, så är det dags igen.

Jag har några Makrillar, en del Sill och Mört, samt lite mindre Braxar, som ska doppas i dessa vatten och jag hoppas att responsen från gäddorna, är den samma som för i tiden. 

I det ena vattnet är fisket lite konstigt, sitter man utan första gäddan vid 9 - tiden, så kan man vara säker på att det går en större i området och alla mindre fiskar står gömda i gräset och chansen för en större fisk är avsevärt större.
Det andra vattnet är en större Whirl pool, var det kommer upp gäddor från rätta ån för att fylla buken, då betesfisken samlas här och deadbaits, stående 30 - 40 cm över bottnen, har oftast varit rätta melodin här.

Så två spö på en pod blir första alternativet på denna plats och mina beten blir Sill och Makrill, som verkligen sprider doft i det strömmande vattnet, det brukar fungera bra.
Bara 20 meter bort kommer man åt ett litet bakvatten, var gäddorna stannar till för att vila upp sig eller avvakta att betesfisken ska passera och här har jag fått en del fina fiskar, men tyvärr inte dem riktigt stora som jag vet finns i ån.

Jag vet dock att en lokal fiskare tog en gädda på denna sträcka av ån för ett par år sedan och den fisken vägde 11,9 kilo, den sattes tillbaka och skulle den ta mitt bete, så blir det en fin avslutning på året.
Jag hoppas att denna gädda fortfarande lever och finns kvar, bilden togs 2007 och jag tar den mer än gärna igen och även det skulle bli ett fint slut på 2013.

Så ser det ut för min julledighet, lite karpfiske ska det också bli och under tiden jag fiskar karp, så ska det ut lite fiskbitar i båda dessa vatten och sen kommer jag efter några dagars karpfiske och förhoppningsvis får jag den respons jag längtar efter. Vi höres mer kring detta innan ledigheten tar slut den 7 januari - 14.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.