måndag 23 december 2013

Test av Wychwoods Signature alarm.

Jag har nu testad dessa små och fina nappalarm från engelska Wychwood, dock inte under gäddfiske, utan under mitt pågående karpfiske och jag kan inte hitta några nackdelar, hur mycket jag än letar!

Jag har dock testad dem hemma på gräsmattan med Drop - off indikatorer och det fungerar perfekt och med möjligheten att ställa in känsligheten, så kan du fiska i alla väder, även när det blåser hårda sidovindar.
Som du nog såg på karpbloggen, så är dessa larm väldigt små och mina hangers för indikation ser enorma ut i förhållandet till larmen och en av marknadens främsta tillverkares buzzer bars, från engelska Matrix, ser ut som lite overkill mot larmen.
Volym, ton och känsligheten bestäms i fyra olika lägen och det sparas i ett minne, så inget tappas bort mellan fiskepassen och det gillar jag.

Dessa larm väger under 100 gram med batteriet, som är ett 23 A batteri och det sitter i ett väldig lätt åtkomligt fack på larmets baksida.

Allt är skyddat mot regn mm och det kommer så småningom även hem covers till dessa larm, troligen under januarimånad ... öh nästa år! Larmen sätts på och stängs av genom att hålla inne volymknappen i ca 5 sekunder.
Här dem i farten under mitt karpfiske och spöna här har 40 mm buttrings som är en bra jämförelse mot larmens storlek, som är 80 x 35 x 29 mm, det ni! Perfekta larm för er som ska åka till utlandet på fiskeresa, ni får lätt rum med fyra larm i byxfickan!
Wychwood Signature har väldigt bra öron som håller spöet på plats i larmet, dessa är verken för höga eller för låga, utan helt perfekt för vanligt fiske, var man har spötoppen pekande mot sitt bete, annars kanske man får köpa sig några Rodsavers, om man har en annan vinkel mot sina beten.
Jag är frälst på dessa två larm som jag tog hem, jag ville inte traska runt under mitt karp eller gäddfiske med Fox eller Delkimlarm, som kostar 5 - 8 gånger mer, dessa larm uppfyller alla mina krav och jag är ganska kräsen av mig!
Priset per larm med batteri är 198 kronor hos www.metebolaget.se och det finns även ett uttag för sounderbox på larmen och du kan använda alla sounderboxar och tillhörande sladdar på marknaden, om dessa bara har 2,5 mm jacksticks.

Dessa jacksticks passar i larmen och då kan du sova under ditt fiske efter Karp, Ål, Gädda mm eller ha en sounderbox hos dig under parasollet i hårda vindar och hällregn.

Allt registreras och på bilden är det Fox XB4, som kostar lika mycket som fyra larm! Och två billigare sounderboxar från Ultimate, så det finns billiga lösningar också för att höra dina napp om inte Signature larmen gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.