söndag 31 mars 2013

Hur länge ska det dröja ...

... innan våren kommer med lite värme och vi får en chans att få fiska i öppna vatten igen? Jag börjar rent ut sagt bli djävligt trött på detta nu och jag är inte ensam!

Hela den bästa tiden i Kalmar sund lär försvinna, då det snart kommer en period av fiskeförbud och någon strid ström av fiskare i våra insjöar, lär det inte bli tal om, då dessa vatten ligger täckta med ganska tjock is fortfarande.
Om detta gynnar våra fiskar, vet jag inte, en del fiskar får leka i frid och det är jo bra, men när värmen väl kommer, så blir det med största säkerhet 20 plus direkt och allt går raka vägen över i sommartemperaturer, inom ett par dagar och det gillar jag inte.

Bäst är nog, när det går sakta, så naturen hinna med alla omställningar, jag har kanske då en chans på en lekgädda, som jag får vårda ömt, nu ser det ut som att det kan bli fiske efter dem, så kallade efterleks gäddorna, smala, hungriga och tuffa fighters.

Det är inget fel i detta, det kan vara roligt, men frågan kvarstår, när kan jag fiska i öppna vatten, det går mig på nerverna mer och mer, för varje dag som går.

Sen finns det en risk att jag jag släpper detta med gäddfisket helt och ger mig på karpfisket, vi får se hur det blir, men det lär dröja, innan jag kan se ett flöte dyka eller lyfta upp en karp på mattan. Hur länge ska det dröja ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.