fredag 8 mars 2013

Spinnfisket kan var roligt ibland!

Är man bara på rätt plats, under rätt dag, så kan spinnfisket vara väldigt roligt och givande, men mina erfarenheter visar, att man oftast får mindre fisk, åtminstone vart jag har fiskat med dessa konstbeten.



Det finns miljarder av utföranden, vikter, färger och finesser, bland våra konstgjorda beten och varje dag dyker det upp nya betestyper på marknaden.

Känns nästan lite som hysteri! Det gamla blåa Abu Atom draget med ena sidan i silver och 35 grams vikt, var väl bra eller?

Nu har vi beten, som gäddan med all säkerhet aldrig har sett förut, jag tror dock att många gäddor för i tiden hade sett ett blåfärgad Atomdrag, då dessa var omåttligt populära för säg 20 år sedan.
Vissa kriterier är enormt viktigt och det främsta är, att du har en smidig och stark wiretafs med bra beteslås och lekanden, jag gör mina med Drennans Seven Strand wire i 28 lb.
Nästa steg är att alltid se över krokarna på dina konstbeten, även när dem är nya, fila dem vassa, det ger dig flera landade gäddor!
Gällgreppet och en bra lång tång, är ett måste för att på ett säkert sätt, både för dig och gäddan, att få ut dina krokar snabbt och så humant det bara går.
 Jerkbaits.
 Rubber Dildos and Alien Freaks.
 Lilla Nemo, som faktiskt har ...
 ... funkat bra för mig, de få gånger, jag har använt honom.
 Vad väljer du? Vad väljer gäddan?
Jag sitter hellre bakom ett par Sillar, en halv Makrill eller ett par feta boostade Kebabbar, det ger mig större fiskar, lugn och ro i stolen och inga ticks eller verk i armarna.

Gäddan kan i samma lugn och ro välja vilken middag den vill ha och i god tid, ta för sig, ett förbi farande konstbete ska den jaga ifatt, det känns fel i hugget och det finns ingen apptitretande doft heller.

Lägg sen till, att gäddan är lat och den vill inte förbränna onödig energi i sin jakt på föda, så har du mina kriterier för, varför jag helst av allt, metar mina gäddor. Men ibland kastar jag med dessa konstbeten och en och annan större dam har fastnat på mina smycken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.