torsdag 21 mars 2013

Flötestrolling.

Det känns lite konstigt att beskriva olika metoder för gäddan, med tanke på, hur det ser ut ute i naturen. 

Jag har inga öppna vatten i min närhet, men jag hoppas att några av er har detta privilegie och kan utöva vad jag beskriver, om inte annat, så vet ni hur ni ska gå tillväga, när det väl släpper.

Vi titta lite på flötestrolling, en effektiv metod som bedrivs från båt, antingen genom att sakta ro, driva eller vid hjälp av en elmotor. 

Man söker av stora områden, med dessa lite speciellt utformade flöten och det finns lite du ska tänka på under fisket också.
Du börjar som vanligt med en glidande stoppknut eller två silicone stopps, som håller ditt tackel på rätt djup. Därefter en pärla och sen det speciella flötet, som du ser här i två varianter från Fox, ett i crystal clear och plast och ett i en grön färg, var kroppen är gjord av hård skumplast eller balsa.
Dessa flöten har en krokig tube, som gör att din lina inte dras genom flötet, när du ror eller framför båten med motor.

När linan är slak, så glider linan lätt genom flötet som vanligt, men så snart du börjar trolla, så låsas linan fast i flötets S - formade tube och allt går nästan lodrätt i vattnet.
Du kan använda nylonlina till detta fiske, men jag rekommenderar dig att använda en tunn och stark braid, som till exempel Strike Wire eller Power Pro, jag tror att dessa lina är samma lina, men med olika namn?

Igen är det en skyddspärla på varje sida om ditt kulbly, som gäller och sen ditt beteslås och därefter ditt 2 - krokstackel.

Här anser jag inte att en overtrace är nödvändig, men gör dina 2 - krokstackel minst 50 cm långa, så är du på den säkra sidan.
Du kan använda dig av båda levande och döda beten för ditt flötestrolling, jag hade tyvärr inga bra bilder som illustrerar, hur du tacklar en levande betesfisk och du får stå ut med en Sill, som modell denna gång.

En trekrok i munnen på den levande fisken och en trekrok i flanken på fisken och din levande fisk, klarar sig länge på detta sätt.
 
För tackling med ett dött bete, som ex - vis en Sill och nu blev det rätt bild! Så sätter du en trekrok i nacken på betet, det ger bra fäste och den andra kroken sätts i flanken på betet.

Detta ger en bra och wobblande rörelse i betesfisken och det lockar verkligen mycket. Det blir ingen lintvinning, då du dels har lekanden, som tar upp eventuella tvinningar och dels, så ska du trolla så sakta du bara kan.
Du kan ro din båt eller låta den driva sakta och under tiden styr du med årorna. Det bästa är dock en tystgående elmotor.

Vilka spö kräver detta fiske? Du kan använda dem du har, men jag rekommenderar spö i 10 fots längd med en testkurva runt 2,75 - 3,0 lb och du kan titta på Wychwoods Agitator Bait rods, som är något av det bästa i sin prisklass.

Samma spö är även perfekt för Bottom bouncing, som jag kommer till i ett annat inlägg, dessa spö har den rätta kraften, håvstångseffekten mm, för att stoppa och pumpa upp en stor gädda från djupet.
Du kan även göra egna flöten och fiska med flötestrolling, men du måste ha stora flöten som detta, det är gjord av ett frigolit ägg och en tube trycktes genom centrum och limmades fast och det klarar av 45 gram bly.

Dessa frigolit ägg kan köpas i hobby butiker och de finns i 5 - 6 olika storlekar och de bli ganska fina och framför allt billiga flöten för en massa användningsområden.
Till detta flöte har jag denna rigg, som har en overtrace med lekande, 50 cm wire, ett 30 gram in-line bly och för mitt fiske, har jag ett 35 cm långt 2 - krokstackel med ett spinnerblade.

Jag tacklar upp det hela som vanligt och grunden till att min lina inte dras genom flötet, är att den stora kroppen ligger stabilt på ytan och det är välbalanserad mot det stora blyet, som håller allt lodrätt, förut sett att jag inte trollar i för hög fart.
Jag använder oftast två levande betesfiskar under mitt trollingfiske med dessa stora flöten, det ger lite stim effekt och betydligt mer reklam än bara en fisk.

Trollar du med två spön, så rekommenderar jag att du har dem i spöhållare, var du lätt kan ta spöet och kroka. Har du bara ett spö, så kan det vara lämpligt att ha det i handen och du styr båten med den andra handen.

Det är viktigt att gäddan kan ta lina direkt efter hugget och en baitrunner rulle är perfekt för detta fiske. ställ bara in baitrunnerfunktionen, så denna precis håller spolen stilla och vid hugg, kommer spolen att ge lina från sig.

Ha du ingen baitrunner rulle, så ska du ha linan i ett lineclips och ha bygeln öppen, lina dras ut ur linclipset, när gäddan hugget och tar lina, svårare än så är det inte.
Avslutningsvis mitt eget lilla tips till dig som ska flötestrolla. Du gör enkelt en trollingbom av en öronpinne, klipp av bomullstofsarna och värm plaströret, som visat här och värm en liten fläns i varje ände av plaströret.

Exakt på mitten monterar du en safe - links och i ena änden trycker du på en bit shrinktube, som du värmer upp, så den krymper och fastnar.

Denna bom gör nu att du kan flötestrolla med alla marknadens flöten, som har ett lekande i ena änden eller om du trär genom en bit lina och gör en loop, som du kan fästa i safe - linken, så kan du använda alla flöten som finns tillgängliga.

Inte så dumt eller hur? Man behöver inte alltid stora flöten eller stora betesfiskar och man kan trolla efter mycket mer, än bara gädda, abborre, gös, lax och öringar, så du har lite valmöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.