tisdag 26 mars 2013

Tänk på vad vi slänger i sjön!

Jag fick ett mejl från Logan Nilsson med en bild och han tyckte nog att jag skulle ha med denna bild på bloggen och jag håller med, den är verkligen en tankeställare för alla som vistas vid våra underbara vatten.

Tyvärr är den på norska språket, men ni ser nog vad som bilden förmedlar och det handlar om hur lång tid det tar för naturen att bryta ner vissa saker som av en eller annan anledning hamnar i våra vatten.
Jag får inte upp bilden större än så här, men jag ska ta lite exempel på nerbrytningstiden: Bussbiljett 3 veckor, T - shirt 1 - 5 månader, mjölkpaket 3 månader, cigarettfimp 15 - 25 år, konservesburk 100 år, plastflaska 450 år, aluminiumburkar eller en stekpanna 200 - 500 år, fiskelina och fiskegarn 600 år och glasflaskor mer än 600 år.

Så tänk på vad vi slänger i sjön! Tack Logan! Bilden var både rolig och skrämmande, men samtidigt väldigt upplysande och vi får nog skärpa oss med nerskräpningen lite extra i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.