torsdag 14 mars 2013

Glidande tackel.

Allt vi gör här, är att vi monterar ett glidande bly på huvudlinan, som ger oss möjlighet att kasta längre, hålla betet på plats i strömmande vatten, samt hålla ett levande bete på plats.

Själva tacklet är detsamma, men du behöver lite extra saker till detta och dessa går vi genom denna gång och det är bara för dig att apa efter.
Det glidande tacklet för gädda ser ut så här och man ska se till att få så lite motstånd i sitt fiske efter gädda. Det gäller framför allt vid fiske med döda betesfiskar, gäddan vet att fisken är död och den reagerar negativt om, det är eller blir för mycket motstånd.

Fiskar du med levande beten, som jag kommer till, så är det en helt annat sak, en gädda släpar gärna runt på 60 gram bly, under tiden, den tugga på en levande mört, men inte hur länge som helst.

Blyet sitter på huvudlinan och är glidande, jag har två 8 mm pärlor, som stopp mot leger ringen, de fungera lite som en bom, som förhindrar trassel i kastet.

Beteslås som vanligt, så jag kan ta bort tacklet om gäddan är livlig på mattan och sen det vanliga 2 - krokstacklet.
John Roberts Leger rings är väldigt bra, de kommer i ett 10 - pack, med både ringar och tillhörande stopppärlor, som passar mot ringarna.
Vid riktigt långa kast, händer det ofta att wiren trasslar sig runt blyet och en silicone sleeve över haken till leger ringen och en lite längre bom av ett plasttube, förhindrar detta väsentligt.
Dock finns det alltid en risk, att under kastet, så vill blyet och betesfisken dela på sig och det ger inga långa kast.

Vad som sker är, att blyet går före betesfisken, som har mera luftmotstånd och det skapar även en risk för trassel under kastet.

För att eliminerar detta, är det en stor fördel att knyta ihop leger ringens ögla med lekandet på ditt tackel, med en bit PVA - tejp, som lösas upp i vattnet. Knyt det, som det är visat här, det gör att både bly och bete hålls ihop under kastet.
För väldigt mjuka bottnar eller var det finns gräs på bottnen, så har eller hade Fox dessa legerombs, som med foam runt blyet, sjönk väldigt sakta och ställde sig på gräset eller den mjuka bottnen.

Jag vet inte om dessa finns kvar på marknaden längre, men dem är bra, men de kastade inte så lång på grund av utformningen. De fanns i två storlekar och kan du få tag i dem, så köp dem.
I och med, att du har ett större bly på din huvudlina, så kan du med stor fördel, fiska både med döda och även levande betesfisk på ditt glidande tackel.

Allt du behöver göra är, att knyta fast en tunn lina, typ braid på den översta trekroken och i andra änden av den tunna linan, har du ett litet flöte eller annat som flyter upp.

Montera din levande betesfisk som vanligt och flötet drar hela tiden upp fisken och betesfisken vill ner till bottnen, det gör denna rigg, som kallas Black Ball - rigg, ger dig hur mycket reklam för dina gäddor och detta är väldigt effektivt.
Hur mycket bly behöver man? Svår fråga, men jag använder inte mera, än jag absolut anser nödvändigt, helst så lite som möjligt.

Men fiske i strömmande vatten, eller för långa kast mm, så kan det krävas lite mer bly och du ska se till att de verkligen ligger still mot bottnen, så du inte får falska napp.

Jag rekommenderar dessa flat pear leads, de håller sig på bottnen och rullar inte eller rör sig i strömmande vatten, ett bra exempel, var för länge sen, när jag fiskade i ett litet delta, var tre strömmar rann ut till en bredare hölje ...
... jag såg en gädda som jagade och avståndet var för långt med frilina och sen var det även ganska strömt var gäddan jagade.

Ett glidande bly på 3 oz klarade av situationen och jag fick ut min betesfisk i området och väntan kunde börja ...
... det dröjde kanske en kvart och sen kom hugget och denna gädda kunde landas och det var enda hugget på hela dagen, men min dag var räddad!

Ha alltid med dig olika bly och var beredd på att ändra dina metoder under dagen, fungera inte det du fiskar med, så ändra taktik och metod, det lönar sig oftast.
Det finns så kallade leger stems eller bottom bouncer stems. I ena änden har du ett beteslås för ditt blysänke och i andra änden, finns en flytkropp och en leger ring, dessa kommer med en stopppärla.

Jag använder dessa för fiske, på platser, var bottnen är täckt med högt gräs och annan växtlighet och din huvudlina glider obehindrad genom ringen i och med din lina hålls över växtligheten. Dessa stems används även till Bottom bouncing, en metod jag kommer till längre fram.
När du bottenmetar, så försök alltid att fiska med olika beten och på olika avstånd, variera ditt fiske, flytta dina beten en gång i timme minst om det inte händer något. 

Här är det dock två Sillar, som ligger ute, men den ena har doft medel och ligger på bottnen, den andra står 30 cm över bottnen och ligger betydligt längre ut.
Denna gädda togs på en Sill, efter en del flyttningar av detta betet och det var efter att jag hade flötmetad med levande Mört i flera timmar över hela området att denna nappade.

Dagen efter var det tvärtom! Då fick jag en 7 kilos gädda på nästan samma plats, men  på flötmete och levande Mört, variera dig om dina metoder inte fungerar!

Ibland ligger gäddan bara still i flera dagar och rör sig inte, men kommer du i närheten av den med ett bete, så kanske den kommer fram och tar sig en tugga och mer än så behöver vi inte!

Detta fenomen sker oftast under den kalla årstiden och det är jo då, jag åtminstone fiskar mina gäddor. Jag kommer längre fram, även att belysa lite tips, som kan få tröga gäddor att ta dina beten i kalla vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.