måndag 4 mars 2013

Enerevet - 95.

Vi var tre man, som en gång i tiden åkte till Enerevet, norr om Kalmar, för att spinnfiska efter gädda. Bilen med Jens Hermansson och Tommy Johansson kom tidigt denna morgon, det tar en stund att köra ditt och vi ville vara på plats i gryningen och så blev det.

Vi fiskade lite överallt, var vi kom åt längst inne i viken och jag vill minnas att några mindre snipor landades bland oss alla, vi fiskade sedan av båda sidorna av själva revet, som smalnar av och utanför spetsen ligger det en mindre ö, bestående av stenar.

På högre sidan fiskades det Sik och det är långgrunt, men här borde det väl stå någon sugen gädda, men inte! På vänstra sidan är det djupare och här har man genom tiderna fångat en del Sik, Abborre och även Lake, när det begav sig. 

Här fick jag inget och då grabbarna hade inte kommit ut till mig än, så jag började fiska mig tillbaka till dem.

Jag hittade lite stenat en bra bit ut, det var två större stenar, som låg med kanske 6 - 7 meters mellanrum och jag tänkte att det kanske var ett tillhåll för en Havsöring och ett Gladsax kustwobblare i färgen guld/orange i 28 gram kopplades på min wiretafs.

Det blev ganska långa kast med min utrustning, som bestod av en 4500 baitrunner, ett 12 fots Sundrigde Proton med 3 lb testkurva och en Berkeley Big Game lina i 0,31 mm. Inget hände och jag började kasta mot stenarna, inget där heller, men ett kast gick mellan dessa stenar och vattenytan formligen exploderade.
Först en kraftigt rusning i det låga vattnet och sen blev dansen lite lugnare och efter lite ge och ta inne vid land, kunde jag landa denna gädda, som vi vägde till 8220 gram och åtminstone min dag var räddat. Jens och Tommy hade fått en del gäddor upp till 4 kilo och det blev en ganska trevlig dag för oss alla.

Det var tider det, det var betydligt flera gäddor med skaplig size längs vara kuster, nu är det antingen små eller stora, som man lyckas fånga. Men visst det går fortfarande att knipa en och annan fin fisk, men det verkar vara en kraftig neråt gående trend, med de flesta arterna i Kalmar sund.

Vi hade stora Gäddor, Sikar och Abborrar, även Laken var stor, det mesta av detta är borta och jag tror att en del föroreningar är boven, men jag vet att alla, som lägger omarkerade nät på olagliga platser och under förbud och fredningstider, definitivt är den stora boven i detta drama, som om inget görs, snart är ett minne blott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.