söndag 24 mars 2013

Allt är upp och ner!

Igår var det ett satans liv i min trädgård, efter att jag hade matad små fåglarna och jag undrade vad som hände. Jag skulle snart få se grunden till detta liv och det var en Sparvhök, som jagade runt huset.
Den lyckades inte få sin middag och till slut tröttnade den och satte sig 25 meter bort i ett träd, jag ner i källaren och hämtade 300 mm objektivet och här har vi den trötta, men blixtsnabba flygaren.

Han var nog ringrostig efter den långa sega vinter, som fortfarande hålla oss alla i ett säkert grepp och jag hoppas han klarar sig ett tag till, för det ska hålla på med kalla nätter, ett bra tag.
Pär Slättengren har fått våryra fullständigt och hos sin kvarksalvare till läkare, skrevs det ut ett recept på frisk luft och att försöka att se ljuset på andra sidan.

Vad Pär ville se eller hade i tankarna med detta hål under sitt regnbågsfiske, det vet jag sannerligen inte, troligen trodde han att stora HUGGET skulle komma idag och han var förberedd.

Men HUGGET kom i form av denne båge, som tog stenhårt och nästan slet ner Slättengren av hinken och han hade en trevlig stund med lilla fisken i det stora hålet.

3 mörtar i mörtstugan efter ett dygn, i ett vatten med 3 miljoner mört!? Dem två andra stugorna var tomma! Vad är det som händer? Allt är trögt och jag är nästan glad, för att ligga hemma med influensan stående ur båda öronen.
Nä, det är långt kvar, väldigt långt kvar tills man kan börja vifta med spöna igen, 40 cm is ska försvinna först och det tar sin tid.

Det kan gå fort också och då står vårfloden oss upp till halsen, med allt vad det innebär, fisk hit och dit och man vet inte om vad som finns kvar här och där - Lagom är bäst!

Men vi är redan sent ute, känns det som och när väl värmen kommer, så är det sommartemperaturer som väntar oss, men vi börjar vänja oss.
Vårtecken! Har du sett några? Tänkte väl det. Man hinner inte se sig om, när det väl börjar och sen står vi med ena benet i turistsäsongen och det andra i höstrusket igen.
På denna gamla bild ser man åtminstone en liten ljusning, var det den Slättengren letade förgäves efter i dag?

Vi är inte ens så här nära, nej det ligger över 40 cm is på mina vatten och det känns som en evighet innan det överhuvudtaget börja tina - Jag går och lägger mig igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.