måndag 15 februari 2010

Stora hål ska det vara och glöm inte att prova med Abborre som bete!

Det är bättre att vara på den säkra sidan och ha stora hål, jag vet det är jobbigt att borra eller hugga, men du priser dig lycklig den dagen den stora kliver på.
Dels ger dem stora hålen bättre och mer ljus och dels kan din betesfisk röra sig mer obehindrad, vilket ledar till flera napp. Jo flera napp du har, desto större är chansen att det kommer en stor, jag tror det åtminstone. Se till att du håller dem rena för isbildning och snöflingor som kan påverka ljuset och rörelsen på ditt bete! Visst ser dem stora ut, men om du har sett en 15 kilos gädda komma upp till hålet med uppspärrat käft, så förstår du nog att det krävs en bra storlek på hålen.
Storleken gör det även lättare att leda upp huvudet och sen kan du ta den i gällgrepet och dra den upp på mattan. Glöm inte att markera dina hål med något som kan varna vanligt folk!
På djupt vatten är det ofta en fördel att använda lite tingeltangel som syns och hörs bra, gäddan är inte blind eller döv, men detta kan hjälpa dig och det lockar fram fisken till ditt bete. Jag använder 4 spön när jag ismetar och har alltid 2 spön med detta krimskrams och 2 spön utan, och oftast är det tacklen med krimskramset som hittas först.
Jag vill dock varna lite! Har du en gädda som har varit med förut på dessa tackel, så kan det vara så att den har lärt sig att dessa tackel inte är det bästa att tugga på. Så mitt tips är att fiska med rena tackel med bara krokarna och spara lull- lullet till andra platser.

Man kan förstå varför dem inte vill ner i djupet, det kanske står någon och väntar med öppen käft. Så var det i går på Linnéasjön, det tog ett tag med tystnad i alla larm, men sen kom hon och jag tappade henne i andra rusningen. Shit happens och det är bara att bryta ihop och komma igen, upp ska den!


Fox Micron M. Ett bra larm som tåler alla temperaturar och som är pålitliga, jag tror att priset ligger runt 400 kronor och sen lägger du till lite och skaffar dig ett såkallad Hard case. Det finns andra larm på marknaden, men med tanke på hur mycket farande runt det är på isen, så får larmen en del stryk under transport mm.
Micron M klara allt detta och lite till. Jag rekommendera dem högt bland marknaden billigare larm och framför allt till gäddmete, isfiske och även för karp/specimenfiske om du inte vill eller kan skaffa dyrare larm med flera finesser.



Glöm inte att i massor av vatten är Abborren faktiskt gäddans huvudföda, dem flesta av Smålands sjöar och vattendrag har en viss försurning och det finns inte så mycket Mört som många tror.
Däremot finns det dessa tusenbrödra till förbannelse och dem blir med tiden gäddans och även Abborrens huvudföda. Mitt tips är att du provar att pimpla upp lite Abborrar under tiden du ismetar och provar dem Gösen älskar dem och likaså gör Gäddan, Laken och den stora Abborren. Testa och se vad som sker!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.